Sunday, June 16, 2013

seminggu yang padat

Assalamu'alaikum =)

hari ni semua orang masih lagi menikmati hujung minggu mereka. tapi bagi saya dan kawan2, tiada hujung minggu bagi kami minggu ni. sebab setiap hari ialah hari belajar bagi kami. meh tengok satu2 apa yang saya buat minggu ni.

Isnin, 10/6/13

hari ni hari jadi ayah yang ke 51. tapi wish tengahari sebab sangat sibuk kat lab masa tu dengan denture yang tak siap2 polish lagi. sedih sangat. dahlah denture tu memang dah sedia buruk. sampai sekarang risau macam mana la nasib dia bila sampai ke tangan doktor nanti. silapnya masa flasking dia tempoh harilah. takpelah, lepas ni nak letak stone atas tu biar dia cover betul2 semua gigi tu so takdelah scallop lawa2 saya buat tu hilang. still, hari ni sedih jugak sebab kawan2 ada yang dah advance ke partial denture tapi saya masih terkedek2 siapkan full denture.

Selasa, 11/6/13

hari ni ada presentation DMDT je. alhamdulillah oklah kot. lagipun part tak banyak.

Rabu, 12/6/13

kelas macam biasa. ada masa free, naik lab tapi kerja tak siap2 jugak =(

Khamis, 13/6/13

hari ni ada exam history taking. eventhough buat dalam bahasa Melayu, tapi still debar jugak. sambil tunggu turn nak masuk exam, buat self-medical check-up. alhamdulillah blood pressure baik =) silalah maintain sampai habis exam. history taking menyedihkan juga sebab tak expect patient duduk atas kerusi kita dan tak terfikir pulak nak suruh dia alih gi duduk atas dental chair. tapi bila dengar cerita kawan memang gelak jugaklah sebab bukan saya sorang je buat camtu. haha~ yang lebih teruk pun ada.yang ni kalau ada masa nanti saya cerita.

lepastu masa optech sambung buat denture lagi. full denture tu memang dah tak boleh nak selamat dah gum work dia tu so terpaksalah biar dia hodoh camtu. tapi dah cakap kat doktor, insha Allah lain kali saya akan buat lawa2. yelah nanti masa tu betul2 masuk mulut patient. kesian patient kalau tak lawa. nanti dia senyum orang gelak. 

masa tu jugak ambik impression untuk partial denture pakai alginate. oh, part ni pun buat air mata leleh jugak. maunya tidak, sampai 5 kali ambik, kali ke-5 tu baru jadi. sebelum2 tu asyik defect je sana sini. nasib baik alginate tu memang abah saya yang punya (tangan di bahu mata ke atas). memang kerja membazir je la hari tu demi mendapatkan satu pelajaran. oh, kawan2 lain semua dah start bend wire. harap2 saya dapat seiring sejalan dengan diorang. semoga minggu depan baik dengan saya, aamiin.

Jumaat, 14/6/13

pagi ada presentation research proposal untuk subjek Research Methodology. saya terpilih oleh group member untuk present sorang2 kat depan pasal proposal kitorang. huhu~cuak seyh. dalam banyak2 presentation ni la yang digeruni sebab kena present sorang2 tapi markah untuk satu kumpulan. saya tak tau sama ada saya buat ok atau tak tapi saya dah cuba sebaik mungkin. harap2 dapat ok.

malam ada penutup Minggu Aspirasi Islam. ada talk oleh bro Lim Jooi Soon. sangat menarik =D tajuknya misconception about Islam. yang ni pun kalau saya ada masa nanti saya share apa yang saya dapat malam tu. oh, malam tu jugak jadi AJK hadiah. mintak maaflah sesapa yang menang tu sebab tak reti balut hadiah lawa2.

Sabtu, 15/6/13

hari ni pergi Rembau sebab ada khidmat masyarakat dengan anak yatim kat sana. sangat rindu dengan daerah ni :') 8 tahun membesar kat sini kot. sampai dalam sejam awal (haha) jadi awal2 lagi dah siap set up bagai. CS kali ni saya rasa lagi puas hati sebab saya dapat bonding lebih banyak dengan adik2 kat sana. serta saya rasa lebih bersyukur dengan apa yang saya ada sekarang.

paling terkesan masa ada sorang budak perempuan ni, kawan saya ajak makan sama waktu tengahari. tapi dia tunjuk kat sorang kawan saya yang lelaki sambil cakap, "nak abang tu." awalnya, of course la reaction saya ialah, wah...ada peminat budak (kawan saya) ni. tapi kawan saya pujuk, nanti lepas makan boleh pergi kat abang tu. lepas makan tu, nampaklah dia pergi kat area budak lelaki duduk. masa tazkirah pun dia duduk kejap kat riba sorang kawan lelaki tu. 

kalau tengok dengan mata kasar, tak terfikir apa2 mungkin orang akan anggap 'amboi budak ni, kecik2 dah pandai.' tapi bila saya fikir balik, budak tu baru umur 6 tahun camtu. lebih kurang. kecik2 dah duduk dengan kawan2, bukan dengan mak ayah dan saya fikir, ini ialah sesuatu yang amat tough untuk mereka hadapi. mereka nakkan tempat untuk dimanjakan. mereka nak ada orang yang belai dan sayang mereka. saya rasa sebak lagi bila memikirkan yang saya ada adik sebaya mereka kat rumah dan saya tak dapat bayangkan macam mana kalau keadaan sama berlaku kat adik2 saya (mintak jauh).

lepastu masa mereka buat persembahan untuk majlis penutup, mereka nyanyi lagu "Hanya Tuhan yang Tahu." mula2 kitorang pun saling mengusik sesama kitorang sebab lagu ni kan kalau semua orang tahu lagu untuk orang bercinta. tapi bila dengar diorang nyanyi, rasa sayu sangat. bila kawan saya cakap yang dia pun rasa sayu dengar, terus saya meleleh air mata. sebab boleh rasa yang diorang mengharapkan seseorang yang boleh sayangkan diorang selepas orang yang diorang sayang takde. waaaa.....maunya tak nangis kalau camni. kita ni dah besar panjang mak ayah kita pun kita masih boleh dapat tengok, dapat peluk dan dengar suara tapi diorang? bersyukur dan sayang dan hormatlah mak ayah kita selagi mereka masih ada. 

Ahad,15/6/13

hari ni ada seminar kat Zoo Negara. yeah, pertama kali pergi Zoo Negara. sebelum ni pernah pergi Zoo Melaka je. semangat!! seminarnya pasal pergigian tapi haruslah pasal gigi haiwan. very interesting =D seminarnya sekejap je. lain tu semua pergi jalan2 kat sekitar zoo tengok haiwan. semangatlah bila tengok sendiri depan mata gajah, zirafah, harimau, singa dan sebagainya semua tu. maklumlah masa kecik tak pernah langsung pergi. adik beradik saya rasanya semua dah pernah pergi sebab ada lawatan sekolah. apa pun, ni kira lawatan jugaklah sebab saya tak bayar apa2 pun =D

demikianlah diari mingguan saya. apapun seminggu dah berlalu dan seminggu yang lain akan datang dengan cabarannya tersendiri. semoga urusan kami dipermudahkan =D

p/s: nak share jugak pasal tadabbur surah ad-Dhuha. insha Allah ada masa saya share ea~

0 respons terhadap bicara saya: