Wednesday, August 23, 2017

Ubat Bius

" Assalamu'alaikum, apa khabar? Ada apa datang hari ni ya?"
" Waalaikumsalam, Dr. Saya nak cabut gigi. Ada tunggul kat atas ni bila nak makan ganggu la sebab selalu lekat," balas pesakit. Aku angguk faham dan mulakan pemeriksaan.

" Aah ada tunggul kat sini jadi kita cabut ya. Nanti saya bagi bius supaya kebas," Syringe dihulur oleh DSA lalu aku pun mula menyuntik mepivacaine ke bahagian yang mahu dikebaskan.

Selang beberapa minit,

" Ok puan saya check ya ubat kebas dah jalan ke belum," Aku capai probe dan masukkan ke antara gusi dan gigi.

" Ada rasa tak tekan ke tajam ke?" Pesakit angguk. Aku letak semula probe dan sambung menunggu.

Selepas beberapa minit lagi,

" Ok, ada rasa tak sini?" Soalku sambil melalukan probe di sekeliling gigi. Pesakit angguk.

" Rasa tekan ke tajam?"
" Tajam," Ok, aku pelik. Selalu anaesthesia bahagian atas ni cepat je bertindak.

" Rasa tajam bila saya masukkan barang ni tadi ke?" Soalku sambil tunjukkan probe.

" Tak, saya masih boleh rasa tunggul tajam tu dengan lidah saya," Tepuk dahi dalam hati. Spontan aku tergelak.

" Laa saya punyalah ingat bius saya tak berkesan tadi sebab masih rasa tajam. Bukan rasa dengan lidah kat gigi tu puan, maksud saya masa saya masukkan barang ni tadi ada rasa ke hahaha.."

" Ohh takde rasa apa-apa dah, Dr. Haha saya ingatkan kena rasa gigi tu ada ke tak saya rasalah dengan lidah," balas pesakit sambil ikut ketawa. Aku pun periksa sekali lagi dan confirm yang bius dah efektif lalu aku pun cabut tunggul gigi tu.

Selesai cabutan, aku ditegur oleh kawanku dari surgeri sebelah sebab ketawa terlalu kuat haha..

P/s: lepas bius, kalau rasa tekan tu biasa. Rasa tajam tu maksudnya ubat kebas belum berkesan sepenuhnya lagi.

The Next Scene

Whenever I got so into my reading, my brain will create every possible scenes that could happen to the characters. Sometimes I got caught in my imagination and sometimes the characters brought to live in my dream.

Just like this one short story by our celebrity cardiologist (haha), Dr Beni.

This story made me shed one litre of tears afterward. I finished reading it over a year ago but still got emotional everytime I read the book. I was imagining how heartbroken it is when they found Roy Izman's dead body =(

I just cannot...

Tuesday, August 15, 2017

Lelaki Yang Baik

Hari ni aku ada kursus kalibrasi karies di sebuah sekolah rendah, yang mana subjek aku ialah pelajar-pelajar sekolah rendah. Seronok tengok gelagat budak-budak ni dan buat aku makin teringat kat adik bongsu aku yang sebaya mereka (darjah 5). Dalam masa yang sama, aku nervous juga sebab ini seperti sebuah exam bagi aku. Aku dan kawan-kawan lain kena charting gigi murid-murid yang terpilih ni dengan kod yang berbeza dengan yang biasa kami guna dalam tugasan harian. Jadi, agak mencabar jugalah.

Prosedur kalibrasi pun bermula. Selesai satu pusingan, kami dikehendaki untuk charting sekali lagi lima orang murid yang sudah dicharting tadi untuk memenuhi syarat 'intraexaminer'. Kiranya nak tengoklah sama ada charting aku ni konsisten ke tak.

Sedang aku berborak dengan kawan sewaktu di stesen rehat, tiba-tiba salah seorang murid lelaki yang sudah selesai datang pada aku dan beritahu sesuatu berkenaan kain. Aku ingatkan dia tegur kain baju kurung aku yang terselak, jadi cepat-cepat aku betulkan tapi tidak. Rupanya dia minta aku untuk tolong betulkan kain kawannya yang sedang dicharting oleh kawanku yang lain. Terus aku bangun dan betulkan.

Barangkali kerana duduk terlalu lama di atas dental chair, diperiksa pula mulut berulang kali, maka murid perempuan itu pun menggerakkan kakinya untuk hilangkan bosan dan secara tak sedar menyebabkan auratnya sedikit terbuka.

Sekembalinya aku ke stesen rehat, aku ucapkan terima kasih pada murid yang menegur tadi. Aku harap murid tu membesar menjadi seorang lelaki yang baik, bertanggungjawab dan menghormati wanita serta melindunginya.

Bulan ini sahaja berapa kes keganasan seksual yang dilakukan oleh ahli keluarga mangsa sendiri sudah kita dengar. Terlalu pedih untuk dibaca, sampai rasa macam nak peluk mangsa dan bisikkan kata-kata semangat untuk terus kuat. Sehingga makin tipis kepercayaan masyarakat terhadap lelaki yang bergelar bapa, abang, adik lelaki, suami, datuk dan bapa saudara. Kerana mereka yang bergelar sedemikian, yang layak menjadi wali untuk mangsa, tergamak melakukan perkara keji terhadap mangsa.

Murid tadi telah buktikan pada aku, bahawa sesungguhnya lelaki yang baik itu masih ada. Juga lelaki yang telah dididik untuk menghormati dan melindungi wanita itu ada. Cuma terlalu ramai lelaki hari ini dikaburi oleh status lelaki pemimpin wanita, maka ada yang menyalahguna kuasa menindas wanita.

Kepada lelaki-lelaki yang membaca, cuba ambil masa untuk renung diri anda sendiri, adakah anda seorang lelaki yang baik atau tidak? Kerana kami perempuan tak mahu sewenang-wenang menarik kalian ke neraka andai kesilapan kami tidak ditegur dan dibimbing dan kami juga tak mahu kalian dihukum atas kekejaman dan penindasan, disebabkan oleh bisikan hati kalian sendiri.