Monday, September 19, 2016
'Afifah dan pengalaman bekerja pertamanya
Saturday, February 20, 2016
mencabut gigi pesakit jantung
![]() |
| tinggal serpih je wei |
Sunday, January 3, 2016
a short escape to PD
![]() |
| tamak betul aku burger dengan aiskrim suap selang-seli haha |
Thursday, December 31, 2015
" aaah!! tamau cabut gigi dengan you!"
Friday, December 18, 2015
FoD's Student Colloquium & OMFS Posting at HUSM
![]() |
| did my best and i love it =D |
![]() |
| this is us when there is free time =) |
![]() |
| few students were allowed to enter OT at certain amount of time so when we swapped with other students, here we are!! selfie =P |
Monday, March 9, 2015
ohana means family
![]() |
| my beloved family |
![]() |
| i'm proud being a member of #theonlybatch |
Wednesday, February 18, 2015
lif dan patient
![]() |
| ya Allah spirit lamp tuuuu... |
Thursday, December 18, 2014
"encik,gigit."
Assalamu'alaikum =)
sungguh aku rindu nak mengarut dekat blog ni. bukanlah mengarut pun sebenarnya sebab aku cuma nak bercerita. tapi disebabkan skrin laptop aku dah berwarna warni sampai wajah kacak lee junho pun dicover sepenuhnya,terpaksalah aku redha menaip pelan2 kat handphone je. gigih ni tau tak?
anyway, aku nak bagitau yang aku rasa seronok bila dapat jumpa patient. patient aku ada macam macam ragam. patient paeds aku comel dan maknya pulak suka bagi encouragement. patient perio aku ada yang suka ajak berborak. arwah patient prostho aku pun suka bercerita. macam2lah senang kata. tapi semua ada satu persaman.
iaitu bila aku suruh gigit yakni menemukan gigi atas dengan gigi bawah mesti diorang akan tolak rahang bawah ke depan supaya gigi atas dengan gigi bawah jumpa edge to edge. dan sesungguhnya itu bukanlah gigitan yang aku maksudkan.
aku tahu bila kita jumpa dentist, kita tend to impress the dentist. of course, sebelum jumpa orthodontist aku pun aku akan berus gigi sungguh2 dan bila ditanya kenapa oral hygienr tak berapa bagus, aku akan mengelat dan cuba bagi alasan yang sebenarnya aku jaga oral hygiene aku betul2.
namun begitu, suka untuk aku jelaskan di sini bahawasanya gigitan edge to edge tu bukanlah gigitan yang ideal. maksud aku, kalau bila korang gigit gigi depan atas korang duduk dan cover gigi depan bawah separuh, maka itu ialah average. bermakna korang normal. jadi bila doktor suruh gigit, gigit je macam biasa. dentist korang gigit macam tu jugak 😁
tapi tapi tapi, kalaulah sejak ada gigi lagi korang dah gigit macam tu, tidaklah bermakna korang abnormal. apa yang aku boleh sarankan ialah sila rujuk kepada mana2 doktor gigi yang bertauliah (yang tepi jalan dengan jual fake braces dengan ijazah BDS grad dari Google tu tidak bertauliahlah ye) untuk rawatan lanjut sekiranya indicated. manalah tahu ada masalah kurang keyakinan diri ke, kawan ejek jongang ke, insha Allah ada rawatan untuk betulkan susunan gigi.
last aku nak bebel. aku panas betul tengok orang yang jadi 'doktor gigi' jalanan ni. konon harga murah padahal infection control tah ke mana. kalau dia ada autoclave tepi gerai dia tu takpe jugak. korang kalau nak murah, mehlah buat treatment dengan kitorang. free pun free, kerja kami pun dipantau pensyarah pakar dan infection control pun insha Allah terjamin sebab dipantau jugak dengan ketat ye. tinggal nak kena rajin datang dan bagi komitmen je. kalau tak, apa lagi yang hang nak ha dalam dunia ni? lame pah tiru ayat matluthfi. ah biarlah *flip shawl*
oklah. aku ada consultation untuk elective sebenarnya ni. tengah tunggu turn. hehe..
Saturday, September 27, 2014
the weekend
![]() |
| tahun ke-4. tengok dalam gambar memang tak cun.cuba diri depan tingkap. sejuk dan nyaman. lagi sweet kalau ada orang backhug *hahaha* |
Tuesday, September 23, 2014
" good,"
Assalamualaikum,
Hari ni ada cerita baru.cerita yang menambah warna dalam kanvas kehidupan.
Of course bukan setiap hari dilalui dengan mudah. Ada hari rasa mahu menangis tapi tak nak orang tahu.ada hari rasa seronok tapi tak sampai hati nak happy lebih2 sebab takut terguris hati kawan yang mungkin diuji dengan kesukaran hari tu.
Anyway, kisahnya hanyalah doktor angkat thumbs up bila aku berjaya cabut gigi. Jujur aku cakap, benda ni kecik je bagi certain orang tapi aku memandang tinggi benda ni. Bukan aku buat kerja mengharapkan pujian, tapi itu satu benda yang buat aku rasa aku sebenarnya boleh buat dan aku jadi lagi bersemangat nak baiki lagi skill aku pada lagi baik.
Aku pernah luahkan benda yang sama pada mentor aku. Aku gembira dan bersyukur. Jujur aku cakap life sebagai clinical year punya student ni banyak kaler dia. Dan aku enjoy semua ni.
Ada junior pernah tanya aku, macam mana aku boleh survive sampai tahap ni. Aku takde tips ok sebab aku bukanlah student yang skema haha. Aku belajar ikut mood. Aku study bagai nak rak masa exam (haha). Aku cuma buat ikut flow, cuba yang terbaik dan tak lupa doa mak ayah,family dan cikgu2. Adik2,akak yakin korang boleh buat much better than me.
Dentistry is fun. Tapi ada side kesukarannya. Enjoy je buat apa yang kita suka dan dalam masa yang sama betulkan niat. Buat sebab Allah tau, jangan sebab nak femes atau title Dr sebab tu semua tak bermakna apa2. In fact, kita ada tanggungjawab yang sangat besar bila ada Dr tu.
Semoga urusan kalian juga dipermudahkan.
p/s: ini update dari blogger for android. Hehe happy tau. Boleh la update selalu dengan pantas lepas ni :-D
Saturday, September 6, 2014
al-Fatihah
Thursday, August 14, 2014
separuh perjalanan
![]() |
| aku nak highlight kat lulus tu je muahaha |



















