Sunday, January 31, 2016

berhenti membanding

Assalamu'alaikum =)

aku tak tahu kenapa makin hari makin aku sakit tengok media sosial. be it Facebook, Instagram, Twitter etc, aku rasa macam nak delete semua account aku tapi aku ada keperluan dengan semua account tu. macam Facebook, situlah tempat aku nak share nota lecture, dapat info dari group sana sini dan baca benda yang takde kat media elektronik dan cetak. so tak bolehlah aku nak delete dan tak bolehlah jugak aku nak mengelak dari terbaca post-post yang sedikit sebanyak mengusik hati aku.

point kenapa aku kata berhenti membanding ialah terlalu banyak post yang aku baca tentang anak nombor ni baik, orang lahir bulan ni rajin tapi cepat marah, perempuan itu lelaki ini dan sebagainya. ok mungkin sebahagian daripada tu tak boleh dipercayai pun. kita tinggalkan hal itu. yang lebih mengusik aku ialah bila orang dok banding kerja aku lagi susah dari kau, course aku lagi disaster dari course kau.

ya aku faham, kita nak bagitahu orang yang selama ni selalu fikir kita senang. tapi tak perlu up to extent kau bandingkan dengan kerja orang. aku rasa cukuplah sekadar kau bagitahu kesusahan apa yang ada pada bidang kau berbanding kau cakap waktu tidur seorang guru sekian-sekian sedangkan waktu tidur seorang doktor takde. benda berbeza tapi kau bandingkan dari segi yang sama, pada aku tak adil.

aku ada perasaan nak bagitahu semua orang, nak betulkan tanggapan segelintir yang ingat pergigian ni pasal gigi semata padahal kami belajar macam doktor jugak. tapi sekarang aku tak rasa perlu untuk canang setiap masa sebab ada orang tak hairan pun. dan dia tak hairan sebab dia tak duduk bidang kita. mungkin satu masa bila dia ternampak sendiri hakikat sebenar cabaran bidang kita, waktu tu nanti dia akan faham.

semua course susah. semua kerja susah. lahir bulan berapa pun kalau kau tak berusaha jadi seorang yang baik dan bermanfaat, takde beza pun kau dengan orang lahir bulan lain. 

media sosial tak salah. yang salah gunanya kita. orang kata bila kau berhenti membandingkan kau dengan orang lain, kau akan bersyukur dengan apa yang kau ada. tapi kalau kita asyik bandingkan kita dengan orang lain in terms of aku lagi teruk dari kau, kau tu bersyukur sikit, macam mana pulak?

sekadar 2 sen aku. sekarang aku cuma mampu pejam mata jelah, abaikan post-post tu sebab ada benda yang lagi patut aku ambik peduli. 

sekarang tengah gigih memujuk diri sendiri untuk tidak jealous dengan orang lain sebab esok dah start semester akhir so perasaan cemburu tu sangat mengganggu. hati kena tenang nak mengharung last semester ni. anyway, doakan aku ea =D 

0 respons terhadap bicara saya: