Thursday, May 14, 2020

Notes to Myself

Assalamu'alaikum =)

2020 baru nak menjengah separuh tahun tapi terlalu banyak drama yang berlaku dalam hidup aku. yang mana begitu banyak juga pengajaran yang aku dapat kutip, sekaligus insha Allah mematangkan lagi seorang 'Afifah. Lagipun aku dah doa supaya tak jadi cengeng dengan dugaan yang akan datang masa birthday tahun lepas, jadi aku sangat bersyukur doa aku yang satu ni dimakbulkan.

Satu, aku gagal dapat jawatan tetap. Despite my effort and passion serving as a public dental officer, despite I enjoy myself going to schools, doing treatments, giving dental education talks to the students, organising promotional activities for the community, it has been written that my passion is needed elsewhere. So, aku belajar dari sini bahawa sedalam mana kau cinta, sebesar mana kau usaha, kalau belum ditakdirkan sesuatu tu milik kau, maka belajarlah lagi untuk redha. Barangkali kau belum cukup usaha dalam mendapatkan apa yang kau nak. Atau boleh jadi juga belum masanya untuk kau genggam apa yang kau nak. Trust Allah's timing =)

Dua, ada sebilangan yang kenal aku di dunia nyata tahu betapa hebat tekanan aku yang terima untuk menamatkan zaman bujang. Untuk pertama kalinya aku buka hati mengenali dan belajar menyayangi seseorang, tapi untuk pertama kali itu juga aku belajar betapa severenya patah hati itu. Aku diminta untuk berlalu dan cari orang yang lebih baik, bila mana aku sendiri sedang struggle dalam usaha membaikkan diri yang serba kekurangan dan bergelumang dosa. Maka aku belajar, adakala yang datang itu sekadar persinggahan supaya ada yang boleh kau kenang, tak kira manis atau pahit. Garis hidup kita bersilang pada satu titik supaya dari pertemuan ini kau tak jadi lebih rapuh dan lebih berhati-hati pada masa akan datang.

Tiga, dari dua peristiwa besar yang berlaku, aku belajar untuk lebih dekat dengan Allah. Aku bukan baik, jauh lagi sempurna. Tapi aku bersyukur dengan asas yang Allah berikan kepada aku, saat aku jatuh aku tak terus hanyut dalam kecewa. Aku bersyukur punya teman yang setia mendengar, memberi semangat dan terus menyayangi tanpa syarat. Aku bersyukur masih punya keluarga yang memahami, yang sentiasa menyokong walau aku di titik terendah sekalipun dan sentiasa mendoakan walau terpisah dek jarak dan wabak. Paling aku bersyukur, Dia beri aku ketenangan bila aku pilih untuk mengadu dan merintih padaNya. Dia buat aku rasa bahagia walau dengan sekecil nikmat yang aku terima, hakikatnya yang kecil itu pun sangat besar rahmatNya.

Aku masih teringat setiap doa dan permintaanku sewaktu di Mekah dan Madinah tahun lepas. Masih terhidu manis harumnya Masjid Nabawi, masih terasa sebaknya bila dapat melihat Kaabah di hadapan mata, masih terasa sayunya bila selesai mengerjakan tawaf wada', dengan harapan dapat menjejakkan lagi kaki ke sini. Aku sudah sampai ke tempat paling mustajab doa dan telah aku adukan semua yang aku pinta. Tapi apa yang Allah rancangkan untuk aku lebih baik dari yang aku minta, maka saat aku menulis ni aku yakin doaku akan Dia makbulkan pada saat yang tepat. Saatnya dimakbulkan, aku harap aku dijauhkan dari kufur nikmat dan berdoa sangat-sangat moga Allah kekalkan aku dalam kesyukuran dan ketaatan.

Ini coretan untuk aku sendiri, barangkali untuk anak-anak aku juga satu hari nanti, atau pada sesiapa yang terbaca, supaya kalian tahu dan ingat bahawa hidup ini takkan pernah sunyi dari diuji. Bahawa setiap senyum yang kita lihat hari ini, pernah ada waktunya tiada senyum menghiasi, sebaliknya hanya air mata yang membasahi. Kenangkan kembali kisah Nabi Zakaria, ambil inspirasi sabar daripadanya. Bukti bahawa Allah itu Maha Mendengar setiap doa hambaNya dan akan dijawabNya tepat pada masanya.

1 respons terhadap bicara saya:

Banting Travel-Cuti Cuti Malaysia said... [balas komen ini~]

bantingtravel.blogspot.com
Cuti-cuti Malaysia in Banting, introducing about Banting attraction and nice restaurant