Saturday, November 24, 2012

random rant #5

Assalamu'alaikum =)

lamanya tak menulis. sebab sangat banyak halangan seperti masa dan idea. ada masa, kadang tu blur, tak tahu nak tulis apa. tapi bila dah ada idea, susah betul nak online. kebanyakan masa kalau dah tak sempat tu, online facebook pun dekat phone je.

oh, semalam batch pioneer FPg bergraduasi. alhamdulillah~penat lelah mereka selama 6 tahun terbayar dan bila tengok diorang sarung jubah konvo warna purple-maroon (rasanyalah), rasa macam 'bestnya'! xsabar nak habiskan pengajian saya lagi 7 semester aka 3 tahun setengah. tapi saya tahu, dalam nak menghabiskan 7 semester yang pejam-celik-pejam-celik tu, saya akan jumpa banyak sangat cabaran. bak kata Athirah setiap kali dalam kelas Optech, kita ni macam roda. kejap duduk atas kejap duduk bawah. haha~duduk atas bila dapat buat cavity preparation dengan baik, dapat buat filling lawa2 dan duduk bawah bila kena redo banyak kali dan filling pulak kalau tak underfilled, overfilled. takpe, semua ni pengajaran.

dulu sem lepas beria saya berharap tahun ni tak pegang apa2 jawatan tapi natijahnya, last2 ada jugak. tapi alhamdulillah tahun ni tak sedahsyat tahun lepas yang hectic tahap moksya tu. insha Allah tahun ni saya akan jalankan tugas dengan lebih baik, aamiin.

kisah Palestin. sebenarnya tak nak update pasal ni sebab takut nampak ianya secara bermusim. dan kalau nak diikutkan, sebenarnya isu ni patut semua orang dah tahu, lebih2 lagi Muslim. sebab Palestin tu tanah suci kita, bumi para Anbiya' dan jugak tempat terletaknya kiblat pertama kita bagi umat Islam. tapi memandangkan saya hidup dalam zaman di mana Islam ni bukan diagungkan oleh seluruh dunia, maka hakikatnya raaaaaaaaammmmaaaaaiiii yang amat kat luar sana yang masih belum faham isu Palestin ni.

macam hari tu, pasal boikot McD sebagai salah satu sumber kewangan terbesar Zionis dalam nak membersihkan umat Islam di Palestin, ramai je yang masih berpendirian untuk tidak boikot. entahlah, semuanya up kepada masing2 untuk boikot atau tak tapi bagi saya, isu ni bermula dari hati. kita memang tak mampu nak pergi sana angkat senjata, bantai Zionis tu sendiri habis2an sampai menang, memang saya mengaku belum masanya lagi. tapi, at least kita usahalah sikit2 untuk lumpuhkan diorang, biar diorang tak boleh buat keganasan melampau2 lagi. benda ni sangat panjang untuk dibincangkan dan semuanya terletak pada diri masing2. kalau hati kita tak nak tengok Zionis menang, usahalah sedaya-upaya untuk kalahkan diorang. at least nanti kalau Allah tanya kat akhirat, kita ada benda yang boleh dijawab.

insha Allah, sama2 kita bentuk diri kita jadi individu Muslim yang berjaya dan mana tahu satu hari nanti kita dapat capai peringkat Ustaziatul 'Alam di mana Islam masa tu yang paling tinggi. aamiin.

0 respons terhadap bicara saya: