Wednesday, April 8, 2015

jam

" sekarang pukul berapa dah weh?"
" sorry, aku tak pakai jam. jap aku tengok henset," laju-laju dia swipe skrin telefon untuk tengok jam digital yang tertera. tangan kirinya disorok ke belakang.

" ah takpelah. aku dah tengok kat desktop ni haa. lagi 5 minit pukul 4," dia diam sahaja. nak dibalas panjang pula ceritanya nanti.

***
pashmina dililit ke kepala. selesai seimbangkan letak selendang kanan, kiri, depan dan belakang, dia sangkut beg ke bahu, sedia untuk bergerak ke tempat kerja. jam tangan hitam di tepi botol bedak dicapai lalu dikenakan pada tangan kirinya dengan muka jam terletak bertentangan dengan cara kebanyakan orang pakai jam. ada orang pelik dia pakai gaya begitu tapi bagi dia, gaya itu buat dia nampak lembut. lembut bahagian mananya dia pun tak pasti. yang penting dia suka dengan gaya itu.

dia tersentak bila bahunya ditepuk kuat dari belakang. kepalanya ditoleh lalu terlihat rakannya sedang sengih sambil pegang telefon bimbit dan dompet.

" kau tak nak pergi makan ke? dah 12.30 ni," tegurnya. dia cari jam di skrin laptop. apakah...patut laa dengar lagu dari tadi ada background music tambahan. dia balas senyuman rakannya. dia tarik laci untuk ambil dompet dan telefon bimbit. tiba-tiba tangannya dirampas si teman.

" hei, jam kau mati ea? apasal dia tunjuk pukul 5.45 ni? petang ke pagi?" rakannya gelak kecil. dia telan air liur yang rasa berpasir. muscle of expressionnya terasa ketat tak mahu ditarik jadi senyuman.

" pagi. dahlah jom makan kang ramai orang kena tapau makan kat pantri. malas aku nak makan sini," dia rangkul lengan kawannya sambil berlalu pergi.

***
telefon bimbit berbunyi. mula-mula alunan piano intro lagu 100th Day Anniversary hanya beralun perlahan. tapi lama-lama makin kuat. dia gagau tangan mencari letaknya telefon bimbit. lagu berhenti tanda panggilan tamat. dia masih gagau tangannya hingga terhentak bucu meja kecil tepi katil.

" ouchh...ah, lupa bukak jam malam tadi," dia duduk atas katil sambil tangan kanan cuba membuka jam yang masih terikat di tangan kiri. lantas baru dia tersedar. hari ni!!!

dia bingkas bangun menuju bilik air untuk membersihkan jemarinya yang disalut inai. warna merah pekat gelap mula kelihatan apabila inai yang sudah kering tertanggal dari jemarinya. bibirnya mengukir senyum riang. tiba-tiba telinganya menangkap alunan lagu dari telefon bimbit di atas katil. pantas dia keringkan tangan dan mendapatkan telefonnya. senyum lebar dia melihat nama yang tertera.

" assalamu'alaikum, abang.."
" naurah..." suara ibu bersulam esakan di hujung talian buat dia tak senang hati. setiap tutur kata yang disampaikan makin lama makin hilang dari pendengaran. yang dia tahu alam sekelilingnya sudah gelap.

***
jam di skrin telefon menunjukkan pukul 5.45 petang. dia kerling jam tangan sekilas. retak pada permukaan jam buat hatinya sayu. dia mengeluh. kesesakan trafik buat dia banyak mengelamun tambah lagi bila ada kenangan sedih sebegini. dia matikan paparan telefon. dia toleh kiri. jejaka Myvi hitam dengan lengan baju dilipat ke siku sedang senyum. pada dia. dia alihkan pandangan ke hadapan. lampu merah bertukar hijau. brek tangan dilepaskan dan kereta meluncur pergi.

nanti bila dia dah mampu buang jam itu, dia akan ada kekuatan untuk balas senyuman itu.

0 respons terhadap bicara saya: