Friday, October 16, 2015

dunia tak adil

Assalamu'alaikum =)

semalam aku berborak dengan senior aku dan dia tanya,

" macam mana fifth year?"

aku jawab, jujur aku rasa tahun ni ujian terbesar yang aku rasa ialah ujian mental, rezeki dan nilai murni. eheh apasal macam belajar komsas lak.

tapi memang tu yang aku rasa.

mental, dekat betul dengan perkataan dental tu. takde kaitan pun tapi mental aku dan kawan2 teruji. dah tahun 5, selangkah lagi nak jadi Dr, dah tahun 5 pun tak tahu ke? ayat yang biasa dengar.
rezeki. requirement aku masih merangkak lagi. sebahagian dari diri aku dah mula meragui diri sendiri, boleh grad ke tidak aku 2016 ni. tapi sebahagian lagi bernada positif, aku boleh buat. rezeki orang berbeza. aku dah cuba untuk panggil patient dan seterusnya itu urusan Allah. walaupun dalam hati tetap rasa sedih sebab patient datang dengan tiada kes yang diperlukan, tapi akhirnya hati tu jugak yang pujuk sendiri, yakinkan yang semua ni ada hikmahnya.

nilai murni terutamanya persahabatan. serendah-rendah tahap ukhwah ialah berlapang dada. tapi sejauh mana kau boleh berlapang dada di saat kau perlukan patient sebab nak practice skill dan penuhi requirement tapi kawan kau jumlah requirementnya jauh lebih rendah dari kau lalu kau bagi patient kau pada dia. pada aku, percayalah yang Allah tak pernah terlepas satu kebaikan pun yang hambaNya buat maka kalau kau rasa terpaksa berkorban untuk kawan kau, buatlah. sebab Allah yang mengatur rezeki kau dan kawan kau.

aku pernah mengalami keadaan yang susah, disusahkan orang lain, sampai rasa dan aku dah buat pun, bila orang sakitkan hati aku, aku balas balik dengan cara yang lebih kejam. aku rasa puas bila orang tu rasa jugak sakit yang aku rasa. tapi percayalah, kau tak gembira.

dan disebabkan tu, aku jadi susah nak kembali kepada aku yang dulu. yang tak nak simpan dendam. yang tak balas kejahatan orang dengan kejahatan juga.

jujur aku rindu dengan aku yang dulu.

akhirnya aku simpulkan, aku buat macam tu sebab aku nakkan dunia yang adil bagi aku. aku cuba bagi keadilan dari perspektif aku tapi hakikatnya aku salah. apa yang aku kena buat sebenarnya ialah sabar dan biarlah Allah uruskan hal itu.

ustaz Hasrizal ada sebut dalam buku Di Hamparan Shamrock, Kuseru NamaMu, ketika beliau meminta nasihat dari seorang sahabat beliau sebelum pulang ke Malaysia for good, nasihat sahabatnya ringkas sahaja tapi padat.

iaitu,

jangan kecil hati.

betul, dunia takkan pernah adil di mata kita. akan sentiasa ada orang yang sakitkan hati kita secara sedar ataupun tak. tapi ianya bergantung pada reaksi kita dan reaksi kita bergantung pada hati kita.

dunia takkan pernah adil. kau perlu tahu itu.

0 respons terhadap bicara saya: