Wednesday, October 14, 2015

mengidam Kacang Pool

Assalamu'alaikum =)

dah berapa post asyik buat dalam English je kan jadi hari ni kita post dalam bahasa ibundalah pulak eheh.

bukan nak berlagak tapi kadang tu dah terfikir nak tulis dalam English maka susahlah nak berhentikan. ini satu tips untuk bercakap dalam English yang diberitahu oleh kawan aku yang berabuk cakap Kedah dan English macam native, berfikir dalam bahasa yang kau nak cakap. insha Allah ayat yang keluar tu pun takdelah tunggang terbalik ke apa.

balik semula ke cerita asal.

aku pernah makan kacang pool ni sekali je. masa abang sepupu aku kahwin tahun 2012 hari tu. hah bayangkanlah berapa tahun dah aku mengidam nak makan kacang pool lagi tapi tak dapat. aku dapat makan pun sebab maklong aku belanja kat satu restoran (ke medan selera tah) dekat dengan stesen bas Larkin. 

waktu tu aku tak tahu pun kacang pool tu apa. nama dia kacang pool pun aku tak tahu sebab maklong aku yang order. pastu aku dengan tak malunya (bahahaha orang belanja ambik je la kan) mintak lagi satu set sebab sedap gila. serius, aku dah makan mee sup waktu tu sekali bila cuba kacang pool tu, lupa terus yang dah kenyang gila tapi tetap nak makan lagi sebab sedap.

visual yang mengancam deria rasa!!! *gambar ihsan Google*

dalam tahun ni aku memang dah teringin sangat nak makan kacang pool tapi tak tahu kat mana nak dapat (sedih) kat sekitar Sungai Besi dengan Pandan Indah ni. ada jugak jumpa resipi tapi bilanya aku nak buat. maka aku hanya mampu tengok gambar je sambil berdoa bila-bila dapat peluang makan kacang pool lagi.

orang kata sesuatu makanan tu sedap kalau kau makan kat tempat asal dia. macam kacang pool ni dia asal dari Johor (tak pasti, mungkin makanan asli orang Melayu kat Johor dengan Singapura) jadi kalau nak rasa yang betul-betul sedap punya kena pergi sana. masalahnya celah bila pulak aku nak lari ke JB tumpang rumah maklong kejap pastu lari balik KL semula haha..

serius teringat-ingat rasa dia. roti tu lembut dia amatlah sangat lagi lembut dari aku yang perempuan ni pastu bila cicah dalam kuah kacang tu, cubit dengan telur sikit..pehh...tak keruan dibuatnya. cepatlah kawan aku yang beli makan malam balik aku dah makin lapar ni.

apapun, sesiapa yang tahu kat mana nak makan kacang pool sekitar Sungai Besi dengan Ampang ni bagitaulah aku tau. kot-kotlah dah lama ada tapi aku tak tau ke haha...

0 respons terhadap bicara saya: