Saturday, January 15, 2011

alahai kakak iparku takut gonggok~

Aku merenung ke luar jendela. Petang makin beranjak ke malam tetapi Toyota Vios milik Along masih belum kelihatan. Aku resah. Novel ‘Bumi Cinta’ yang berbaki separuh kutanda dengan penanda buku berbentuk hati. Baru sahaja aku ingin mengorak langkah ke dapur mencari bahan untuk mengunyah, bunyi kereta berhenti di hadapan rumah mematikan hasratku. Aku tersenyum lebar.

“Along! Lambatnya sampai. Singgah mana-mana ke tadi?” soalku. Along menggeleng kepala.

“Engkau, tak sempat-sempat. Tadi singgah kedai kejap, Kak Long beli ikan patin nak masak asam malam ni.” Along lirik mata pada Kak Long yang disayanginya. Aku cebik. Huh, love couple sweet forever lah tu, cebikku. Isy, mestilah forever. Apalah aku ni…

“Mak mana? Tak nampak pun dari tadi,” Kak Long bertanya sambil kepalanya meninjau ke belakang rumah. 

“Mak pergi rumah Mak Ngah. Hantar baju kurung yang dia tempah baru siap. Lepastu mak nak terus ke surau sekali, saing dengan Mak Ngah. Akak, jomlah naik dulu. Banyak benda nak cerita ni.” Ujarku lantas menarik tangan Kak Long, dan secara rasminya aku berjaya me’rampas’ kak Long dari Along. Along mencebik, sambil terkial-kial mengangkat beg miliknya dan Kak Long. Yalah, aku mana ada kakak. Kak Longlah satu-satunya kakak aku, tempat aku nak berkongsi cerita.

Malam itu Kak long masak asam tempoyak ikan patin. Sedap. Tambah lagi dengan kek batik buatannya yang dibawa khas dari rumah. Kenyang sungguh aku. Kak long memang best. Walaupun dia belajar sampai jadi doktor, (mestilah Kak Long doktor kerana Along juga doktor dan jumpa Kak Long masa di universiti) tapi Kak Long cekap dalam buat kerja-kerja rumah ini. Kalah aku yang sekarang sedang cuti SPM tapi tak tahu nak buat apa di rumah. Sambil makan, macam-macam yang kami borakkan. Abah tak ketinggalan berborak bersama. Maklumlah, Along dan Kak Long dua-dua kerja doktor, sibuk dan tak tentu masa cuti. Apabila dapat cuti, tentulah mereka mahu manfaatkan sebaiknya.

Usai makan malam, aku membantu kak Long berkemas. Tetapi Kak Long sendiri mahu mengemas walaupun aku mahu membantu sekali. Alasannya, bukan selalu dia dapat mengemas rumah ini. Aku pun naik ke ruang tamu dengan senang hati (kerana tak payah basuh pinggan) tetapi diiringi oleh jelingan maut Along yang baru hendak ke surau bersama abah. Aku buat tidak tahu sahaja. Nantilah, kalau dalam setengah jam kak Long tak habis juga basuh pinggan, aku akan ambil alih.

Sedang aku asyik membaca novel dan menonton televisyen, tiba-tiba aku dikejutkan dengan sura jeritan yang amat nyaring disusuli pula dengan bunyi sudip jatuh ke lantai. Aku bergegas turun ke dapur dan terlihat Kak Long sedang berdiri jauh dari singki dengan tangannya menekup mulut. Wajahnya ketakutan.

“Kenapa kak? “soalku cemas. Kak Long menghulur telunjuk ke arah singki.
“Ada.. gonggok dalam tu..” balasnya cemas. Aku mendekati singki dan menjenguk ke dalamnya. Aada seekor ulat gonggok kemerahan sedang menjulurkan kepalanya keluar dari singki. Spontan tanganku menyentuh tubuhnya lantas ulat itu menggulung dirinya sendiri. Aku kaut ulat itu dengan tanganku dan kuhulur pada Kak Long.
“Ini ke ulatnya?” Kak long mejerit lagi, bahkan lebih kuat. Jeritan itu menyebabkan aku segera mencampak ulat tersebut ke luar tingkap. Ketika itu juga, Along, abah dan mak yang baru pulang dari surau tiba di dapur dengan wajah tertanya-tanya (kecuali Along, tentulah cemas kerana isteri kesayangannya yang menjerit).
“Kenapa ni? Siapa yang jerit tadi?”soal mak. Aku sengih lalu menuding ibu jari pada Kak Long yang sudah terispu malu.
“Kak long takut ulat gonggok,mak.” Semua tertawa dan tidak terkecuali Along.
“Ulat kecik tu pun takut? Hai, keliling rumah ni memang sarang ulat tu. Alamatnya kena gotong royong bersihkan rumahlah ni.”ujar mak.
“Ala, biasalah mak. Diakan duduk bandar. Jumpa ulat macam tu pun sebulan sekali, kalau balik kampung. Itu yang macam kejutan budaya sikit bila nampak ulat tu. Nantilah, kita sama-sama buang ulat-ulat tu,ye. Supaya menantu mak ni boleh hidup aman bahagia kat sini.” Balas along.

“Hah, betul tu. Kak Long bukan nak duduk sini sehari dua. Nanti kalau tengah pantang, mesti duduk sini sebulan dua punya. Tak ke lama-lama serak suara KakLong kalau dah tengah mandi jumpa ulat, basuh pinggan jumpa ulat, jemur kain jumpa ulat..” Spontan Kak Long tampar lenganku. Mak dan along tertawa. Kak Long kerut dahi dengan pandangan ‘budak ni, lebih-lebih pulak dia’. Mak segera memaut lengan Kak Long dan mengorak langkah pergi.

“Tak apalah, bukan semua orang suka makhluk tu.Dulu mak pun takut jugak…” Sayup-sayup suara mak memujuk Kak Long beransur hilang. Aku pandang Along. Along angkat kenig lalu aku senyum sendiri dan geleng kapala. Alahai kakak iparku takut gonggok….


nota akhir: boleh jadi ini yang akan berlaku pada aku satu hari nanti =D selagi aku masih gagal melawan rasa takut terhadap ulat gonggok. Hehe…apa-apa pun, ini percubaan pertama aku nak menulis cerpen. Pernah je tulis sebelum ni tapi tak banyak orang baca. Ni aku bagi korang baca, komenlah sekali ye. Tapi jangan tanya pulak siapakah ‘Along’ itu..hehehehe…ops,lupa nak cerita. Idea ni datang masa tengah mengantuk dalam kuliah Bio, di mana tiba-tiba ternampak ada ulat gonggok sedang mendaki dinding dewan tersebut. Janji, terus segar aku masa tu dan dapat idea nak buat cerita ni. Eisy, panjang pulak membebel. Ok, sehingga berjumpa lagi! =D

1 respons terhadap bicara saya:

Anonymous said... [balas komen ini~]

apa yang saya cari, terima kasih