Sunday, February 3, 2013

dikejar mr. J

dia menyeka dahi yang berkeringat. lelah serasa mencengkam dada di saat begini. dia terduduk keletihan.

* * *

" yang kau pergi layan dia lagi tu buat apa?" si kawan bertanya. ada simpati dan rasa ingin tahu di situ.
" aku tak nak. tapi..aku tak kuat nak bantah dia. aku..."
" kau tau kan dia tak baik. dahlah tu. tinggalkanlah dia."
" aku dah cuba.." galau jiwanya. bercampur aduk rasa kesungguhan dengan prasangka kemungkinan putus asa.

" cubalah. sikit2, bagitau dia yang kau tak nak kat dia. takpun, biar aku yang cakapkan, nak?"
" eh, tak payah. aku cuba."
" aku tahu dia tu bukan boleh dengar cakap orang. kalau orang tak nak kat dia, lagilah dia nak kat orang tu. bukan kau sorang je dah pernah kena. ramai dah. aku bukan nak biarkan kau terus macam ni dengan dia tapi dalam masa sama aku tak nak jugak kau merana dengan dia." panjang si kawan berbicara. 

tunduk. dia faham. dan dia sedang mengalaminya kini.

" doakan aku kuat. tolonglah."

* * *

hari ini dia senyum. berjauhan dengan dia buat hatinya tenang, biarpun ketenangan itu seketika cuma. ah, asalkan aku tak nampak muka dia hari ni. hatinya sarat berdoa moga-moga ketenangan seperti itu dikekalkan dalam hatinya, dengan kasih sayang Yang Maha Pengasih.

yang penting, hatinya bulat kini mahu tinggalkan dia yang masih tak penat mengejar. biarlah dia nak kata apa pun. yang penting, dia amat merindui hidupnya suatu masa dahulu yang bebas tanpa kongkongan dia yang tak lelah menuntut perhatian. dia amat rindu pada masa silamnya yang tampaknya lebih damai dan tenang berbanding masa kini yang serabut dengan dia yang sering datang mengganggu.

* * *

dia mengeluh. jiwa perempuannya kacau. kenapa orang bermulut manis macam dia mesti wujud dalam dunia ni? hatinya membentak. kalau ikutkan hati, memang mahu dibelasah sahaja orang macam tu tapi kudrat wanitanya membatasi. 

dalam hatinya memendam rasa amarah melihatkan si dia yang ligat bermain dengan mangsa-mangsanya. sedih pun ada. hatinya berkecamuk dengan dua benda, ketenangan yang diimpikan dengan keperitan mahu meninggalkan dia yang jika masih di sisi, bakal membuat ketenangan itu pahit.

ya, dia rasa pahit. dia cinta ketenangan itu. tapi dia tak dapat nak luahkan yang dia benci pada pengganggu itu. lantas si pengganggu masih datang meragut tenang yang dia rasa.

dia rasa malu juga. malu pada diri sendiri dan orang sekelilingnya. malu kerana membiarkan dirinya dipermainkan terang-terangan dengan bersaksikan orang yang berada di sekelilingnya. lebih malu lagi pada Yang Maha Melihat kerana Dia lebih mengetahui apa yang dia rasa dan lakukan. depan orang bolehlah nak jadi talam dua muka, depan Dia? mampukah?

dia nekad. dia akan tetap berhadapan dengan dia yang akan terus mengejar. biarlah dia mengejar sampai penat. dia akan terus berusaha berhubung dengan Dia yang akan terus memberi kekuatan untuk berdiri di hadapannya dan katakan 'tidak'. dia akan terus juga berlari dari dia yang tak penat mengejar sampai satu saat dia sendiri berhenti dan berlalu setelah melihatkan tegarnya kebenciannya terhadap si dia.

may Allah ease~

1 respons terhadap bicara saya: