Saturday, March 19, 2016

kaviti

menggunakan spoon excavator, dia mengorek lubang sedalam ICDAS kod 4 itu sehingga bersih. setelah puas hati dan yakin, dia mula mengisi lubang itu dengan amalgam dan menumpukan sepenuh tenaga supaya lubang tersebut tertampal dengan sempurna. setelah lubang tadi selesai diisi, dia mula mengukir simen mengikut bentuk gigi. setiap urat lekuk yang ada cuba ditiru sebaik mungkin supaya pemilik tampalan boleh mengunyah seperti biasa. selesai, dia tekan punat menaikkan kedudukan kerusi lantas disuruh pesakit berkumur.

" ada rasa tinggi tak?" soalnya. si pesakit melalukan lidahnya ke kawasan tampalan sambil cuba menggigit-gigit. dia pandang si penampal.

" macam tinggi,"
" ok saya check balik ea," kerusi direndahkan semula pada kedudukan baring. berpandukan articulating paper, dia membuang lebihan tampalan yang mengganggu gigitan biasa pemilik tampalan sehinggalah beliau berpuas hati. selesai arahan post-op diberi, dia menanggalkan sarung tangan getah dan topeng muka lalu dibuang ke dalam tong kuning. dia senyum saat berpapasan dengan pembantunya yang datang untuk mengemas segala perkakas dan membersihkan peralatan yang digunakan.

" bye, Dr. jalan elok-elok," ucap pembantu. dia angguk sebelum berlalu pergi.

***
dia memberi salam saat melangkah masuk ke dalam rumah. wajah manis si suami dan senyuman girang anak kecilnya menyapa pandangan. hilang rasa letih seharian menghadap puluhan mulut dengan pelbagai masalah. suis lampu dipetik, menerangi isi rumah yang ditenggelami perubahan waktu senja.

dia tebar pandangan ke seluruh rumah. frame gambar berisi wajah dia dan keluarga kecilnya ditatap. senyuman mereka kaku, walau dituju padanya. air mata mengalir perlahan. dia terduduk sambil mendakap frame gambar itu. tangisan hibanya belum mampu dihentikan.

pemergian mereka membentuk kaviti di hatinya yang entah bila akan terisi semula.


0 respons terhadap bicara saya: