Wednesday, May 11, 2016

Love Yourself: Kenali Ubat Anda

Assalamu'alaikum =)

Ini entri dengan mesej khidmat masyarakat. tapi bolehlah baca entri ni sambil dengar lagu Bieber 'Love Yourself' tu =P

Menjadi rutin untuk kami yang merawat pesakit untuk merekodkan segala informasi yang wajib diketahui, seperti sejarah kesihatan, sejarah keluarga, tabiat dan kalau dalam konteks pergigian, sejarah pergigian yang pesakit ada. Oleh itu, senarai ubat-ubatan yang pesakit ambik pun kitorang kena tahu jugak. Sebab, rawatan pergigian boleh dipengaruhi oleh ubat yang diambil dan vice versa. Misalnya, pesakit yang ambil aspirin (ubat cair darah yang biasa diambil oleh patient dengan penyakit jantung) perlu cabutan gigi dengan penuh berhati-hati dan tidak traumatic kepada gigi dan tisu di sekitarnya.

Walaupun aku baru tahun ketiga merawat pesakit dan hanyalah sekadar pelajar pergigian yang sedang terkulat-kulat menghabiskan pengajian, tidak bermakna aku dikecualikan dari melakukan prosedur seperti yang dentist2 lain buat. Bahkan kami dilatih untuk membuat setiap prosedur dengan terperinci dan semua prosedur kena ada keizinan pensyarah baru boleh proceed.

Jadi, bukanlah perkara aneh bila ada pesakit yang aku jumpa, bila tanya pasal past medical history, ada yang ingat penyakit tapi tak ingat ubat, ada yang nama penyakit pun tak sure apa dan ada juga yang rupanya menghidap 'undiagnosed' penyakit.

Macam ada sorang patient ni,

" Uncle, untuk darah tinggi uncle makan ubat apa?"
" Errr saya tak tau la nama dia,"

Aku pun tak putus asa, kena tahu jugak ni.

" Okay, uncle makan ubat berapa jenis?"
" Dua,"
" Warna dia?"
" Putih." Okay try recall ubat apa yang warna putih (masalahnya banyak kot)
" Bentuk dia? Bulat-bulat ke macam mana?"
" Tak."
" Okay...bentuk dia macam beras ke?"
" Haaa ya ya macam beras," Ah sudah aku ni bukan ingat sangat jenis ubat dan bentuknya. 


Lalu aku pun google setiap kelas ubat untuk tekanan darah tinggi dan tunjuk satu-satu kat patient. If only someone can invent kamus bergambar ubat-ubatan. Akhirnya aku buat andaian patient is currently on metformin and prazosin (entah ya entah tidak). Tapi aku bagitahu siap2 kat lecturer aku yang 'patient can't recall the name but according to his explanation I assume he's on bla3'.

adakah ubat ini yang uncle maksudkan? *courtesy of Google Image*
So, apakah pengajaran yang kita boleh dapat di sini?

Kenali Ubat Anda.

ya, tepat sekali. 

Anda diberi ubat berdasarkan masalah kesihatan yang anda hadapi, which is masalah itu berlaku ke atas badan anda sendiri dan anda yang makan ubat yang diberi, so, wajiblah anda tahu jenis ubat apa yang anda makan,kan? 

Begitu juga kalau anda dapati anda alergi dengan sejenis ubat, atau mungkin beberapa jenis, tidak salah bahkan sangat bagus kalau anda kenalpasti dan ingat ubat yang anda alergi tu sebab ianya sangat membantu dalam waktu-waktu kecemasan. Membantu dari segi memberi rawatan yang sewajarnya kepada anda. Contoh kalau alergi kat penicillin, tapi dalam masa yang sama pesakit ada jangkitan, nanti tahulah doktor tu yang pesakit ni kena diberi antibiotik dari kumpulan selain penicillin.

Ubat janganlah dibuat main. Maksud dia kat sini, silalah kenal pasti ubat anda sebab ada sesetengah ubat fungsinya secara tak langsung menyebabkan fungsi ubat lain terbantut. Ada juga ubat yang kita tak boleh bagi sebab pesakit ada penyakit tertentu. Contohnya pesakit gastrik. Kalau lepas cabutan tak bolehlah bagi NSAIDS kalau tak kang habis berdawah lak pewut dia. Sebab tulah peeeeennnnnnnting sangat23456 tau kenal ubat-ubatan anda ni.

begitu juga untuk anak-anak yang telah ambil extra effort untuk pastikan ibu bapa mereka mengambil ubat-ubatan seperti yang doktor suruh dengan cara meletakkan siap-siap dalam bekas ikut hari. aku akui itu sangat bagus tapi lebih bagus lagi kalau kalian boleh labelkan kat kotak tu nama ubat-ubat yang diambil. its okay kalau tak tahu, just tulis je sebab aku pernah dapat patient, tanya ambil ubat apa, dihulurnya sebekas kotak berisi ubat-ubatan. bukan sebiji dua hampir tujuh lapan biji jugaklah. tapi sebab aku tak pasti jenis-jenis ubat tu, maka proses dokumentasi ubat-ubatan pesakit jadi terbantut =(

lagi best kalau boleh label sendiri nama ubat. bior le payah nak sebut pun nanti kita sebut sesama =) *courtesy of Google Image*
hari tu Dr Halina ada post pasal ni kat IG dia. ada kat komen kata, takpe boleh suruh pharmacist kenalpastikan. pastu kalau dental student macam kita ni sape nak tolong identifykan *nangis kat bucu klinik*

kesimpulannya, silalah kenalpasti ubat anda. kalau banyak sangat ubat pun, buat satu senarai ubat-ubatan, bawak gi mana-mana. senang kitorang boleh fotostat untuk simpan dalam folder. lagipun, ini berkait rapat dengan kesihatan diri anda, bukan diri kami yang merawat dengan anda apatah lagi gadis penjaga kaunter klinik.

sekian, mesej khidmat masyarakat panjang lebar untuk hari ini. jangan malas baca! aku ketip tangan tu dengan tweezer kang kalau malas baca.

0 respons terhadap bicara saya: