Tuesday, September 7, 2021

Habis Ikhtiar

Lagi beberapa bulan nak masuk 2022, dalam erti kata lain tahun depan dah 3 series. Seperti orang seusia aku yang lain, tak tipu la sure ada rasa risau pasal jodoh punya. Lagi pulak parents aku dok tanya pasal benda ni 😅 aku pun tak tau dah nak jawab apa haha selain meminta diorang untuk terus mendoakan aku.

Aku start usaha mencari lepas perkenalan tak menjadi tahun lepas. Banyak gak dating apps yang aku try, Islamik tak Islamik semua aku cuba lol. Ada yang menggatal, ada yang macam biskut, ada gak yang baru dapat nombor dah gelojoh nak call orang, tak dilupakan yang serius bukan main kat whatsapp, tapi tak nak pun jumpa kat alam nyata. Entahlah, makcik pun tak faham.

Sedih tu of course lah ada. Sebab memang niat nak berumahtangga kan. Tapi terjumpa orang yang tak serius pulak. Padahal orang yang aku berkenalan semua umur at least sebaya aku dan ke atas tau. So aku pun tak taulah nak kata diorang ni tak bersedia ke tak matang ke...tapi jawapan paling tepat aku rasa ialah diorang tak nak aku. 

Aku bukan tak enjoy hidup single. Lega pun ada dalam keadaan aku bekerja sampai malam, weekend dengan public holiday pun selalu kena kerja ni, sekurangnya aku tak mengabaikan sesiapa. Kesian jugak kalau dah ada suami ke anak kecik kan. Tapi sebenarnya ramai je orang yang bekerja macam aku, mampu je berkeluarga. Dapat pasangan yang memahami lagi. 

Tapi takpelah, timing Allah tu ialah yang terbaik dan tepat. Cuma kadang aku sebagai manusia, berkeluh kesah juga bila terbanding hidup dengan orang lain. Plus bila terbaca sharing by Aiman Azlan, jodoh tu macam kerja juga, kita kena usaha cari, takkan nak duduk tunggu je kan. By the way time aku start mencari tu umur aku 27, yang mana aku rasa ok dah sebab ada kerja yang stabil, umur pun dah matang, boleh berdikari. Tapi tulah, belum rezeki lagi.

Cuma sekarang aku rasa dah habis ikhtiar. Tak nak putus asa, tak baik huhu. Tapi rasa penat sebab kena tebalkan muka, beranikan diri untuk berkenalan dengan stranger, sekali end up diorang bukan ada aim yang sama dengan aku pun.

Last sekali aku cakap je kat mak aku, 

" Entah-entah jodoh Ipah kat syurga, tapi Ipah kenalah usaha dulu nak masuk syurga,"

This is a good reminder to myself actually. Dah nak masuk umur 30 kan, takkan tak nak improve diri kan. Aku pun tak tahu antara jodoh dengan maut, yang mana datang dulu.

Thank you la siapa yang baca 😉 doakan yang baik-baik untuk aku tau.



0 respons terhadap bicara saya: