Tuesday, September 7, 2021

Kisah Umrah

Aku saja nak share sebab aku rindu gila Mekah dan Madinah 😢 entah bila nak ada rezeki lagi dapat ke sana. Boleh tak nak keluarkan kwsp untuk pergi umrah once border dah bukak nanti 👉👈 

By the way aku pergi umrah ni dengan 2 orang adik perempuan & sorang adik lelaki. Patut pergi beramai-ramai dengan makcik aku & nenek aku tapi sebab kitorang berempat ada jadual kerja & kuliah masing-masing, maka kitorang berempat pergi masa November 2019.

Best weii! Kitorang pergi Madinah dulu baru Mekah. Hotel kat Madinah sangat dekat dengan Masjid Nabawi dan sepanjang kat sana, of courselah setiap waktu kitorang usahakan berjemaah kat bahagian dalam. Actually kan, rasa nak nangis bila teringat ni sebab beberapa bulan lepastu Covid, langsung dah takde berjemaah kat masjid dah sampai hari ni 😢 yelah memang aku dah fully vaccinated tapi sekarang still terhad kan so dah lama gila tak merasa solat jemaah kat masjid.

Anyway aku share gambar je, malas nak cerita banyak-banyak haha~tips-tips ke apa nanti kalau rajin baru aku buat post lagi. Sekarang nak meraikan kerinduan kat Haramain je dulu huu

Ni masa baru mendarat kat airport Madinah

Aku salah susun gambar sebenarnya. Pun boleh layan Frozen dalam flight haha~


Masjid Nabawi 💕 sangat tenang, sejuk dan aku tak tau macam mana nak describe seronoknya kat sini
 

Langit kat Madinah macam dalam lukisan, sangat cantik


Ni waktu lepas Subuh, bumbung dia ada yang boleh terbuka, sejuk angin Subuh menyapa. Oh ye time ni tengah tunggu diorang buka pintu Raudhah.


Alhamdulillah dapat masuk Raudhah. 

Ok kat sini aku kena buat notes untuk aku pergi masa akan datang dan untuk sesiapa yang membaca. Waktu yang best tak perlu bersesak ialah waktu Dhuha. Boleh pergi tengah malam, tapi tidur siap-siap dulu. Aku dengan adik-adik memang tersengguk gak menunggu time first tunggu turn nak masuk tu. Alhamdulillah esoknya pergi lagi sekali lepas Subuh dengan lusa time Dhuha, time Dhuha ni tenang, dapat solat dan sujud lama sikit.

Aku niat ihram pakai jubah seluar warna putih ni sebab nak mudah melangkah, idok le kena pijak kain telekung dengan jemaah lain. Bila dah sampai Mekah aku tukar tudung hitam kepada telekung putih sebab kena tutup dagu kan.

Seronok, sayu dan terharu dapat tengok sendiri Kaabah depan mata


Dalam Masjidil Haram tingkat atas


Ustaz yang guide kitorang. Apa entah term dia, aku tak ingat haha. Comel kan dia bawak bunga tu so
kalau kitorang lost, senang nak cari dia.


Tengah bersaie. Depan kitorang ni jemaah Indonesia, aku terhibur tengok sebab diorang sangat kreatif dalam bab pengenalan diri. Yelah orang kat Masjidil Haram ni ramai tau, risiko untuk tersesat dan hilang kawan tu tinggi so diorang guna warna yang terang, ada juga yang team dia guna bunga matahari sekuntum kat telekung. Comel je haha


Ada satu cerita kelakar yang aku ingat sampai sekarang. Hari first sampai tu of course la jetlag kan so lepas Zuhur kitorang balik hotel tidur, even lepas Asar pun sambung lagi tidur (yea i know tak boleh tapi ngantuk dia takleh bawak bincang wei). Tapi dalam setengah jam before Maghrib tu kitorang dah bangun la bersiap. Taapiii kitorang ni kan orang Melayu. Ada ke aku dengan adik-adik aku melenggang je pergi masjid time Maghrib. Ingat pergi Masjid Muqarrabin Bandar Tasik Selatan ke.

On the way nak ke masjid tu dah dengar azan tapi kitorang rilek-rilek je, plus masjid memang seberang 2 jalan je. Taaapiii masjid Nabawi tu besar wei, bukan masuk pagar terus jumpa pintu masuk. Ok takpe kitorang rilek je lagi berjalan, dah masuk masjid dah pun. Then habis azan. 

Ingatkan ada solat rawatib, rupanya terus iqamat. Tapi kitorang still rilek sebab memikirkan, ni kan Masjid Nabawi, sure imam dia baca surah panjang punya.

Sekali imam tu baca,

" Li ila fi quraisy,"

BERLARI KITORANG SAMPAI PINTU MASUK 😂😂😂 kelam kabut la simpan kasut bagai, sarung kain telekung haha tapi tak berjaya pun, masbuk juga akhirnya. Padan muka melenggang lagi. Habis solat mengekek tahan gelak aku dengan adik-adik aku.

So korang yang akan pergi lepasni tolonglah jangan bawak perangai Melayu tu ke sana. Rugi tau haha sebab solat kat sana dah la beribu kali ganda pahala, masa tu la nak kumpul pahala banyak-banyak.

Aku harap kita semua direzekikan lagi untuk sampai ke sini. Insha Allah. Mudah-mudahan wabak ni cepat berakhir, aamiinn.





1 respons terhadap bicara saya:

_aliahwafa_ said... [balas komen ini~]

Weyyy aku imagine kau jalan sambil kain telekung lipat kat tangan, cam time gi smayang kat masjid mahad dulu hahaha