Friday, April 20, 2012

happy, sad n future

salam~

recall the memories during English class with Madam Azlina a year ago. oh, sangat rindu dengan zaman tamhidi.  masa ni dah nak sampai hujung semester yakni hujung tamhidi. teacher suruh kitorang bercakap kat depan tentang tiga benda ni.

tapi kat sini saya nak cerita pasal future saya je. masa tu saya cakap, lepas habis belajar, saya nak kerja sebagai dentist dan lepas dah habis kontrak dengan kerajaan, saya nak jadi suri rumah =)

apakah? haruslah itu mengundang respons yang macam "kau belajar mahal2/tinggi2 pastu nak duduk rumah je?"

haha~kalau nak diikutkan memanglah sayang sebab kita pun bukannya belajar biasa2. dental surgery kot di mana ini ialah bidang yang kritikal. negara kita mesti ada doktor gigi yang mencukupi. tapi, saya tak rasa kalau saya bercita-cita untuk tak bekerja sebagai dentist sampai pencen itu akan menyebabkan kekurangan pada negara kita.

antara sebab2 saya ialah:

1) walaupun bidang ni kritikal, tapi ada kuota pengeluaran graduan pergigian setiap tahun. jadi, insya Allah mencukupi. haha~macam kitorang, dia tak ambik belajar ramai2 sebab dia tak nak ada lambakan graduan doktor gigi tapi last2 tak dapat kerja hanya sebab kuota doktor gigi dah cukup.

2) tempat saya ialah di rumah, di sisi keluarga saya dan anak2 saya kelak. bagi saya, sangat bermakna bila dapat gelaran suri rumah berijazah. saya nak didik anak2 saya nanti dengan penjagaan gigi elok2 sebelum saya spread kat orang lain. saya nak jadi macam mak saya, sentiasa ada di sisi anak2nya sebab beliau suri rumah. besides, saya dapat sediakan makanan untuk anak2 saya sendiri, dapat pantau sendiri pergerakan mereka (dan suami sekali.haha!!), dapat teman diorang buat kerja sekolah dan banyak lagi. saya nak dekat dengan mereka dan tengok diorang membesar di depan saya, bukan orang lain.

3) saya nak jadi tukang jahit pulak =) haha~ada jugak pendapatan sendiri walaupun duduk kat rumah. insya Allah. 

haha~tu jelah. boleh pulak ea berangan nak jadi suri rumah lepas dah penat2 belajar susah payah bagai. hehe~tapi ni sekadar anagn2 je. kalau ada rezeki sambung belajar, ok je. saya nak jadi dentist yang pakar dalam bidang forensik boleh tak? ke tak wujud master dalam bidang tu? haha~

oklah. lama xupdate. tu yang mengarut je. huhu~k, salam.

1 respons terhadap bicara saya: