Monday, December 31, 2012

blogger itu daie

Assalamu'alaikum =) 

masuk tahun 2013 ni, genaplah tiga tahun saya berblogging. bermula semenjak lepas habis SPM dan insha Allah akan diteruskan sampai bila-bila, selagi kudrat diizinkan Allah dan diizinkan suami. eh? tak ada kaitan ok yang last tu.

dulu saya tak pernah terfikir tentang tujuan sebenar saya berblogging. masa tu saya cuma nak ada tempat untuk expresskan apa yang saya rasa dan nak mencatat setiap kenangan yang saya lalui dalam hidup serta membacanya semula suatu masa nanti. dalam erti kata lain, saya tak kongsi apa-apa dalam blog ini melainkan perkara yang saya lalui, depresi yang saya rasai dan kegembiraan yang saya mahu ingati sampai bila-bila dan mensyukurinya.

sampailah dah masuk tahun ketiga ni, bilamana ramai kawan yang dah tahu saya ada blog. lagi-lagi bila ada orang tanya, blog kau nama apa? blog kau selalu update tak? dan paling mengerikan bila ada orang mengaku kata "kak pah!!! aku dah baca blog kau!". wah, sebaldi air rasa tersimbah ke badan, segar dan sedar ke alam nyata.

bukanlah saya rasa malu bila orang jenguk blog saya, tipulah kalau kata tak happykan bila tengok nombor kat pageview tu bertambah dari hari ke hari (sebab rasa ada orang yang baca apa yang kita luahkan). tapi ada rasa macam, apa yang diorang dapat dengan membaca blog aku? sia-sialah kalau aku dok menulis selama ni tapi takde bawak kebaikan kepada mereka. sia-sialah kalau aku menulis tapi aku tak gunakan peluang dapat menulis tu untuk ajak orang ke arah kebaikan.

sampailah saya join program ISK (inisungguhkool aka Ini Sejarah Kita). ada hadis yang cerita pasal manusia ni ibarat logam. hadis yang kat bawah ni.



logam ni ibaratnya kelebihan yang ada pada kita. kelebihan yang kalau masa kita jahiliyah bagi kebaikan pada kita jugak bila dah kembali kepada Islam bagi kebaikan kepada kita dan Islam. contohnya, Saidina Umar al-Khattab masa jahiliyahnya sangat menggerunkan dan bila dah masuk Islam, kegerunan orang terhadap beliau memberi kebaikan kepada Islam. semua orang ada logam masing-masing. dan saya, bila orang tanya siapa ada blog, barulah saya sedar yang blog tu la logam saya.

ya, blog ni logam. cuba ketuk sikit skrin laptop anda. ha. ha. dah retak. pergi ganti. haha~maksudnya kat sini, ini kelebihan yang saya ada dan saya boleh gunakannya untuk berdakwah. untuk ajak orang jadi lebih baik. sekiranya saya faham. dan saya rasa saya sangat beruntung sebenarnya bila Allah bagi saya jalan untuk jadi baik. oh, silalah jadi hamba yang bersyukur, cik pah.

jadinya, setiap blogger itu logamnya blog mereka dan kreativiti mereka dalam bidang penulisan. amatlah untung alau dapat manfaatkan kreativiti yang Allah bagi ni dengan sepenuhnya tapi amatlah rugi kalau tak dimanfaatkan. kan kan kan?

doakan saya dapat menulis dengan berhikmah selepas ni. insha Allah saya cuba yang terbaik =D 

juge nk jd blogger yg solehah =D

selamat mencari kebaikan =D jom lumba2 cari kebaikan!! (2:148)

salam ukhuwah,

nawwar hanifah
dentist.itu.daie~
  



0 respons terhadap bicara saya: