Wednesday, December 26, 2012

mak,saya nak pergi usrah..

Assalamu'alaikum =)

anda join usrah? dalam kebanyakan kisah yang saya dengar dan saya sendiri alami, halangan terbesar dalam nak pergi usrah atau program-program sewaktu dengannya ialah keluarga sendiri.

" ipah masuk usrah ni usrah kat mana? under persatuan apa? siapa naqibahnya? buat apa? cerita pasal apa?"

itu soalan yang saya dapat masa saya bagitahu kat famili saya yang saya join usrah. tahun lepas. yang mana lepas tu saya stop kejap.

ada jugak soalan tambahan.

"dalam usrah tu ada tak dia pasang2kan dengan mana2 senior, nanti kahwin ke..ada?"

=,=""""" peluh sebaldi, buang, tadah balik.

tak dinafikan, dulu usrah2 ni zaman dulu2 mungkin tak semeriah sekarang sehingga ada segelintir yang skeptis terhadap perkara ni. tapi tak dinafikan jugak, ada je ibu bapa zaman sekarang ni yang dah join sejak zaman diorang universiti lagi.

masa saya nak join dulu, memang bertubi-tubi soalan saya kena jawab sampaikan satu tahap, takmolah cerita pasal usrah lagi dah kat famili sebab nanti mereka akan terlebih concern sampai saya tertekan. haha~excessive attention disorder. ada tu, saya siap dinasihatkan lagi untuk kalau nak join usrah, join tahun 1 je. tahun depan takyah dah.

sebab tu saya jadi risau nak join program kalau melibatkan hujung minggu sebab nanti tergagap-gagap cari alasan untuk tak balik hujung minggu. ya, rumah saya amat dekat dan kalau boleh diorang nak saya balik setiap minggu.

jadi, apakah penyelesaiannya? saya nak join program tapi dalam masa sama saya tak nak berahsia dengan mak ayah saya tapi dalam masa yang sama jugak saya tak nak keinginan saya membaiki diri kepada lebih baik terhalang. eh, korang faham tak masalah saya ni? hehe~

ada yang saya dengar, pergi je program tu tapi bila cakap dengan mak ayah, berlapik2 sikit. oh, saya tak mahu bercerita banyak pasal cara2 memberitahu kat mak ayah ni sebab takut salah bagi info. tapi lebih kurangnya, macam kita tak bagitahu direct la benda tu.

dan saya tak boleh kalau tak jujur dengan mak ayah saya!! *nangis*

sebab saya risau kalau saya pergi jugak program tu tanpa bagitahu mak ayah saya, kemungkinan untuk berlaku sesuatu di luar jangkaan saya amat tinggi. saya tak doakan benda buruk tapi dalam mencari jalan mendekatkan diri dengan Allah, saya tak nak lupa yang keredhaan Allah terletak di keredhaan kedua ibu bapa saya.

tapi alhamdulillah, tahun ni saya rasa seronok sebab dapat pergi program yang saya nak ikut dan dapat join usrah macam yang saya idamkan sebelum ni =D sebab Allah dah bagi saya jalan iaitu dengan melembutkan hati mak ayah saya memahami keadaan saya yang sibuk sebagai pelajar. jadi, kalau tak balik setiap hujung minggu pun takpe =D

in fact, kalau kita nak join benda camni, kita kena jadi anak yang baik dan tunjukkan akhlak yang baik. buktikan yang program yang kita pergi tu bagi kesan yang positif pada diri kita. jangan sesekali tunjuk pandai atau rasa diri kita lagi baik dari mak ayah kita just sebab kita join usrah, tak macam  mak ayah kita. bak kata Ustaz Hasrizal dalam buku "Secangkir Teh Pengubat Letih", dengan mak ayah jangan tunjuk pandai. senang dapat balasan nanti. tapi, saya pun belum sampai tahap terbaik jugak. saya pun masih dalam perjalanan untuk membaiki diri kepada lebih baik.

anyway, jom join usrah dan dalam masa sama, jom jadi anak yang baik =D meh jadikan famili kita sebuah bulatan gembira insha Allah sampai syurga =D

1 respons terhadap bicara saya: