Monday, November 30, 2015

'afifah dan menulis

Assalamu'alaikum =)

waktu sekolah dulu, aku suka sangat buat karangan, terutama bila sambung ayat jadi satu cerita yang menarik. tapi menyedihkan bila pernah sekali kawan aku tuduh aku tiru buku contoh karangan sebab jalan cerita sama padahal aku takde buku contoh karangan pun sebab ekonomi yang tak begitu baik untuk beli buku rujukan waktu tu. sedih tak sedih tak..

ok tahu tak sedih.

tapi apa-apapun, waktu tu aku mula rasa suka sangat pada menulis. ditambah dengan galakan dari ayah aku serta beliau daftarkan aku dengan adik beradik jadi ahli kat perpustakaan Seremban waktu tu, aku rasa macam membaca dan menulis ialah sesuatu sangat mengasyikkan. 

bila masuk sekolah menengah, aku mula menulis dengan lebih rajin. aku tulis sajak, tulis cerpen dan jugak novel. percaya atau tidak, 'novel' aku tu aku tulis guna buku Matematik kotak-kotak dengan pen biru dan stapler setiap buku sambungan tu. dekat tiga buku jugak aku tulis dan sambung guna stapler. dari satu tangan ke satu tangan jugaklah novel tu berpindah. sekarang sebab pindah-randah aku tak tahu mana pergi 'novel' aku tu. 

dan sajak yang aku tulis pernah dideklamasikan oleh seorang kawan aku masa pertandingan sajak merdeka kat sekolah. dan beliau menang :')

waktu tu jugak aku pernah sertai kem (ke kursus kalau tak salah) untuk pelajar-pelajar sekolah menengah aku yang berminat. masa kursus tu ada slot dengan penulis Nisah Haji Haron (sesiapa yang baca Annyss Sophilia mesti tahu gerangan ni). aku terinspirasi untuk jadi penulis dan peguam seperti beliau. 

tapi sekarang aku on the way jadi doktor gigi. semoga dipermudahkan.

bila aku kenang balik 'Afifah yang dulu, aku jadi rindu sangat. sekarang pun pantang ada masa dan kalau ada idea, aku akan tulis. tak kisahlah cerpen atau sajak. dua tu yang aku suka. tapi yang aku sedih ialah kalau dibanding dengan  dulu, aku yang sekarang kurang sangat membaca. kurang membeli buku dan kurang wang (haha alasan). sebab kalau nak jadi penulis yang baik, kena banyak membaca.

writing is my passion and will always be. so when Dato' said if someone wishes to stop practicing dentistry they must tell MDC, I am enlightened and can see the path that I can take after I complete my compulsory service.

=D

0 respons terhadap bicara saya: