Sunday, October 9, 2011

bila pandang semula ke belakang~

salam~

malam ni tengah sibuk dengan katil yang serabut dan kerja2 yang masih terbengkalai tapi nak jugak tulis entri baru. hehe~

semalam termenung balik bila terkenang kisah masa sekolah rendah, sekolah menengah dan tamhidi. banyak sangat suka dan duka sampaikan semuanya masih terasa sampai hari ini.

saya bukannya lahir dalam keluarga yang senang tapi alhamdulillah tidaklah hidup sangat susah. masa sekolah rendah, sekolah dekat je dengan rumah. tapi paling teringat masa darjah 6. waktu tu ayah sedang dalam proses melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi. disebabkan itu, saya kena 'tuang' tuisyen untuk beberapa bulan. ayah pergi berkursus dan hanya berjumpa masa hujung minggu. lepastu selalu kena buat latihan sebab masa ni saya terdidik dengan kata2 " ipah kena dapat 5A" serius. sebelum ni saya tak pernah target apa2 dan tak terfikir pun nak sambung sekolah menengah nanti aliran apa.

masuk sekolah menengah, banyak lagi cabaran yang saya hadapi. dengan adik beradik yang ramai, kewangan yang cukup2 makan. nak mohon biasiswa tak boleh walaupun tanggungan ayah ramai sebab cikgu2 tengok gaji pokok. hakikatnya hidup kat kuala lumpur ni kosnya tinggi. mak tak bekerja lepastu gaji ayah bukannya dapat penuh pun. percaya atau tak, di saat kawan2 lain jawab kertas matematik masa final exam tingkatan 1 guna kalkulator 350, saya congak atas kertas je. bila dah terdesak baru saya bisik2 kat kawan cakap nak pinjam kalkulator sekejap. kadang2 saya terpaksa pinjam kalkulator kakak tapi tak boleh selalu sebab kakak lagi banyak nak pakai. dia ambik science stream, nak kira add math lagi, fizik lagi, kimia lagi, math lagi. naik tingkatan 2 baru saya merasa pakai kalkulator sendiri. semuanya sebab saya fikir, ada kepentingan lain yang perlu ayah saya utamakan. 

lepas pmr, saya dapat tawaran untuk ke SBPI Temerloh tapi saya tak pergi sebab jauh di samping kewangan masa tu pun belum cukup stabil. saya syukur sangat sebab masa lepas pmr tu dapat duit hadiah rm 200 dan rm 100 dari beberapa pihak. hajat di hati nak buat beli buku rujukan (fizik, kimia, biologi) tapi tak dapat sebab ada keutamaan lain. jadi, saya bergantung pada budi baik kawan2 untuk pinjam buku rujukan diorang. saya pinjam buku seorang kawan masa dia tak pakai lepastu buat nota sendiri cepat2 sebab takut dia nak guna jugak. kadang2 pergi library, tengok buku rujukan kat situ. tapi jarang pergi sebab penat kot. alhamdulillah, naik tingkatan 5, ada seorang kawan ni sudi pinjamkan buku2 rujukan kakak dia yang SPM tahun sebelum tu. dia pun dah ada buku rujukan sendiri. syukur sangat2. serius, buku rujukan sangat penting sebab buku teks bukannya cerita semua benda. lagi2 subjek fizik dan kimia. 

masuk tamhidi, alhamdulillah kewangan keluarga bolehlah dikatakan ok. tapi tetap ada pasang surutnya. saya pun dapat elaun dari KPTM jadi sedikit sebanyak ringanlah sikit beban ayah saya (walaupun sebenarnya tak cukup jugak) tapi at least biar ada daripada tak ada apa2. bila dah masuk tamhidi ni cabarannya lain sikit. kalau tak kuat, memanglah susah nak survive. tapi tamhidi sangat seronok sampaikan masalah yang rasa tu seolah2 tak membebankan. alhamdulillah. Allah mudahkan segala urusan.

sekarang dah berpijak di bumi nyata sebagai pelajar sarjana muda. bila pandang semula ke belakang, macam2 yang dah dilalui. betullah, jalan nak berjaya tu bukan senang dan menuntut seribu satu kekuatan, ketabahan dan penyerahan sepenuh tawakal kepada Maha Pencipta. bila kita rasa susah baru kita akan buat sehabis baik. sebab tu nak belajar tak boleh selesa2. oh, ya. siapa kata dah masuk fakulti kat pandan ni senang? subjek banyak, suhu dalam bilik kuliah dah setaraf peti sejuk, nak cari makanan kena jalan jauh2 dan macam2 lagi kalau nak sangat dihitung tapi buat apa kita anggap semua tu sebagai kesusahan? anggaplah ia sebagai cabaran dan insya Allah Dia akan sentiasa tolong kita. 

banyak lagi sebenarnya. kisah waktu darjah dua, berulang-alik dari seremban ke beranang, arwah atuk sakit masa tu, dalam masa sama mak tengah sambung belajar, ayah pulak baru bertukar tempat kerja. macam2 sebenarnya. tapi saya seronok dengan semua yang saya dah lalui. sebab nanti saya ada cerita untuk diberitahu kepada anak2 saya kelak bahawa di saat saya sedang berdiri sebagai doktor gigi ketika itu (amin), saya bukan berdiri dengan mudah sebaliknya jatuh terduduk banyak kali sehingga akhirnya saya berjaya menjadi seperti yang saya harapkan (amin) dengan berpaut erat dan kukuh pada Yang Maha Berkuasa =)

2 respons terhadap bicara saya:

Anonymous said... [balas komen ini~]

pah,i am here..
bkn depan ko or blkg ko..
tp ak akn sntse ade kat sblh ko..
tak kesah la ko jatuh terduduk ke,,tergolek ke,,ak ade tok nangis snd gelak same2~
hehe..=D

nawwar_hanifah said... [balas komen ini~]

@Anonymous

thanks a lot =)
terharu..sbb ada orang care =D

err..yasmeen ke? knp pkai anon? (tp xsure, kalo silap sori)