Monday, October 24, 2011

IT'S TIME FOR US TO CHANGE

salam~

bunyi tajuk macam serius. memang serius. sebab sekarang ni umat Islam kita sudah makin tenat.

tenat sebab baaaaaaaaaaaaaannnnnnnnyyyyyyaaaakkkkk sangat penyakit yang dah berjangkit dengan kita. dulu umat Islam tak sakit teruk macam ni. sebab bila sakit semua orang pergi rujuk pada Pengubat yang satu dan penawarnya.

yakni Allah dan penyelesaian melalui al-Qur'an. tapi sekarang dah tak lagi.

zina-buang bayi-bunuh-membunuh-rogol-sumbang mahram-gay-lesbian-pengkid-hiburan melampau-dadah-pendedahan aurat-fesyen berlebihan-pergaulan tanpa batasan lelaki perempuan ajnabi-media-teknologi-dll

banyak sangat. sampai tak tersenarai kat sini. yang penting kita semua tahu bahawa zaman kita sekarang ni dah kembali ke zaman Jahiliyah dulu. Islam sekadar pada nama, pada IC, cuma ingat Islam hanya ketika puasa, raya, nikah cerai, solat wajib bagi sesetengah orang hanya solat Jumaat dan solat sunat raya. sedihnya..

na'uzubillahi min zalik. kita tak tahu mungkin satu hari nanti kita pulak yang jadi macam tu. tapi kita sangat2 mohon supaya kita dijauhkan dari terjatuh ke perangkap syaitan yang direjam.

habis? kena buat apa sekarang?

it's time for us to change. change yourself, your family, your friends, your colleague, your community and unite. 

umat Islam pernah disegani satu masa dulu. kenapa sekarang kita tak macam tu? 

everything start from ourselves. those are the steps that we should follow in order to put Islam on the highest place.

-individu Muslim-baitul Muslim-masyarakat Muslim-kerajaan Muslim-daulah Muslim-empayar-ustazi'atul alam-

semuanya bermula dengan diri kita. kita kena bentuk diri kita jadi seorang individu Muslim yang baik, mengajak pada kebaikan dan mencegah kemungkaran, berilmu dan berakhlak mulia. insya Allah semua orang boleh. tak kira kita siapa. budak SMKA ke, budak sekolah biasa ke, budak maktab ke, selagi mana kita bergelar Muslim, kita boleh berubah jadi seorang individu Muslim yang baik. tak kiralah macam mana masa lalu kita sekalipun sebab Allah never judges someone based on their past. leave the past behind and start a new life following His guidance. 

so? ini bukan lagi saatnya untuk kita sekadar membenci dalam hati. kita kena buat jugak sesuatu supaya keadaan tenat ni takkan lebih melarat. ini semua untuk masa depan kita, masa depan anak-anak kita dan generasi akan datang. kita semua mengharapkan saat kita mati kelak, kita ada anak-anak soleh yang boleh doakan kita. tapi semua tu mesti (bukan mesti, WAJIB) dimulakan dari diri kita mulai sekarang sebab siapa diri kita sekarang menentukan bagaimana kita dan generasi kita akan datang.

wallahua'lam.

0 respons terhadap bicara saya: