Tuesday, January 3, 2012

antara itu dan ini

salam~

antara radio Era dengan IKIM.

antara Bruno Mars dengan Munif Ahmad (ke Saad Sa'id al-Ghamidy?)

antara Ramlee Awang Murshid dengan novel2 Islamik lain.

antara baju kurung dengan blaus longgar @ t-shirt labuh dengan seluar jeans.

antara balik rumah dengan pelawaan rakan ke program tarbiah.

antara famili dengan diri sendiri.

antara berterus-terang tapi dibauri ketidakpuashatian dengan memendam tapi menambahkan tekanan pada cerebrum.

antara nak jadi baik di kampus sahaja dengan nak jadi baik sepanjang masa.

semua orang nak jadi baik sepanjang masa. saya tak nak jadi baik separuh2. tapi dalam masa sama tak nak jadi orang macam ni,

"ala, ipah tu pakai je tudung labuh, tudung bidang bagai tapi lagu OST the sorcerer's apprentice dia yang paling hafal,"

mungkin saya ada dua watak. tapi saya sedang cuba untuk perbaiki diri saya.

akhir zaman ini yang terselamat hanyalah yang ghuraba' (terasing). tapi saya tak nak terasing sorang2. 

saya tak nak jadi baik sorang2. saya nak keluarga saya pun jadi baik jugak. saya nak saya dan keluarga jadi ghuraba' jugak.

sebab diorang darah daging saya. kalau saya tahu tapi saya tak tegur, dah tentu dosa akan jatuh kepada saya pertama sekali.

ada ketika saya mesti ikut flow diorang supaya saya boleh masuk dengan diorang, rapat dan tahu masalah diorang seterusnya bantu diorang. alamdulillah, diorang bukannya macam kebanyakan remaja yang korang nampak hari ni.

Allah tengok effort, bukan tengok result. dengan itu, saya isytiharkan kat sini bahawa saya pilih famili.

insya Allah, kalau diberi kelapangan, saya akan join program macam tu. sebab fokus utama saya, famili. di samping diri saya sendiri. bukan ke Baitul Muslim tu salah satu daripada peringkat nak mencapai Ustaziatul 'Alam?

Baitul Muslim bukan hanya terbina masa saya kahwin dengan dia, bentuk keluarga kami dengan acuan Muslim, tapi mesti start dengan keluarga yang saya ada sekarang supaya anak2 saya nanti akan ikut apa yang dicontohi oleh embah2 dan paman2 dan tante2 dia.

kalau saya nak start dengan anak2 saya, suami saya nanti, saya takut muncul persoalan lain. persoalan apa, saya tak sanggup nak fikirkan.

so, let's start from now. memang susah nak buang jahiliyah. doakan kita semua kuat. insya Allah. amin.

1 respons terhadap bicara saya:

farizaat said... [balas komen ini~]

takut..xtau nk comment ape..heheh