Saturday, August 4, 2012

creamy cheesy with biskot marrie~

salam~

ini ialah resepi yang mengujakan dan bakal membuatkan parotid gland anda merembeskan sebanyak mungkin air liur jenis serous tanpa anda sedari jika anda terlalu asyik menghayatinya. oleh itu, sila ambil langkah berjaga2 dengan sentiasa memohon perlindungan dari gangguan nafsu durjana.

haha~resepi ni saya baru belajar hari tu. sebelum ni tak pernah makan. first time makan masa dinner fakulti tempoh hari. sangat lazat!!! disebabkan hari tu nak buat iftar dengan member rumah, jadi kakak2 senior telah meminta tolong kami untuk buatkan bendalah ini memandangkan juga kami budak first year dah habis exam. berbekalkan bantuan resepi dari Athirah yang diforward dari kak mira, cubaan pertama saya membuat kuih (kuih ke? dessert kot) ini berjaya walaupun tak sempurna. jom tengok.

*minta maaf takde gambar. memang orang ni pesen buat kerja mesti malas nak ambik gambar*

bahan2 yang diperlukan:

250g cream cheese
1/2 tin susu pekat
buah2an koktail
biskut marrie

sikit je kan? sangat jimat dan lazat =)

cara2 nak buat:

1) pukul cream cheese sampai cair. pastu campurkan dengan 1/2 tin susu pekat tadi sampai sebati. first time saya buat saya campur je terus akibatnya cheese tu jadi berketul2 dan hasilnya jadi tak lawa meskipun rasa tetap sedap gila tahap nak hantuk kepala kat dinding.
2) buat satu layer adunan cheese+susu tadi kat dalam bekas.
3) susun biskut marrie. buat dalam 1 layer jugak.
4) ulang balik step 2 n 3 sampai bancuhan cheese tadi habis.
5) susun buah2an koktail kat atas. syrup dia takyah pakai.
6) masukkan dalam fridge. dah sejuk betul, boleh keluarkan dan makan =D

senang je kan? jugak sangat ringkas sehinggakan boleh dibuat meskipun berada di asrama (kalau asrama korang ada fridge la. kalau takde sila lupakan). tak perlu gunakan api dan tak melibatkan cara2 yang bakal memberi bahaya kepada pembuatnya. 

minta maaf lagi sekali tak ada gambar~anyway, selamat mencuba =D semoga berjaya~

p/s: hari ni birthday saya =) hihi...

0 respons terhadap bicara saya: