Monday, July 2, 2012

semua orang dah cuci 'cawan' masing2?

salam~

tadi dah selesai paper Memorisation of Quranic Verses 1. alhamdulillah~harap2 ok. masalahnya jawab sekejap sangat pastu dah keluar dewan (bilik je sebenarnya) peperiksaan. takpelah. kita dah usaha, maka serahkanlah sepenuh tawakal pada Allah.

ehem2. sekarang dah bulan Syaaban. tak lama lagi nak masuk bulan Ramadhan yakni bulan untuk recharge iman. saya rasa tiap2 tahun saya cakap camtu tapi habis je Ramadhan yang sebelum2 ni, mesti diri akan berubah jadi seperti sedia kala yakni tidak lebih baik dari sebelumnya. betullah, kita manusia turun naik tapi sedihnya sebab rasa macam apa yang dibuat masa Ramadhan tu macam tak terkesan kat hati pulak.

berbekalkan teknologi komunikasi yang kian pesat berkembang, ramai frens saya telah berkongsi (share sudah...) video dan sebagainya berkenaan persiapan menyambut Ramadhan seperti countdown nak Ramadhan (saya rasa ni tahun pertama saya lihat kat news feed saya) dan video2 pasal Ramadhan. dan ada satu saya nak share kat sini yang sangat best dan osem.


best kan? eh, lupa nak tanya, faham tak? kat sini dia guna analogi cawan tu sebagai hati kita. bulan Ramadhan kan bulan yang penuh keberkatan dan jugak kemuliaan, tambah lagi masa ni syaitanirrajim diberi cuti secara paksa daripada terus bekerja sebagai penarik manusia ke jalan kemungkaran. jadi, bulan Ramadhan ialah masa yang paling sesuai untuk kita rawat hati kita dan akhirnya pada hari Raya Aidilfitri kita lahir semula dalam keadaan fitrah. barulah betul maksudnya Aidilfitri tu.

tapi, selama ni saya tak perasan pun yang saya 'masuk' ke Ramadhan dengan hati yang sarat dengan kekotoran dan bila 'keluar' dari situ, saya yakin yang hati saya masih macam sebelum Ramadhan lagi sebab saya dapat rasa masih ada karat mazmumah yang terlekat kuat kat situ. sedihkan? maknanya, apa yang saya dah lalui sebulan tu?

bila dah tengok video ni, baru saya faham kenapa saya masih tak berubah kepada yang lebih baik walaupun Ramadhan dah dilalui dengan lapar menahan puasa, solat terawih dan sebagainya. sebabnya saya masuk Ramadhan untuk bersihkan hati je. natijahnya, saya dapatlah bersihkan hati (insya Allah) tapi keluar dengan tak ada isi. err...faham tak? sila fahamkan dengan menonton semula video di atas.

jadi, tahun ni saya nak ajak semua untuk sama2 prepare sehabis mungkin sebelum masuk Ramadhan. kita tak nak rajin baca Al-Qur'an masa Ramadhan je, kita tak nak bangun malam masa Ramadhan je tapi kalau boleh kita nak latihan yang kita start sebelum Ramadhan dan ditingkatkan semasa Ramadhan tu dapat sebati dengan diri kita dan akhirnya istiqamah melaksanakannya walaupun di luar bulan Ramadhan. insya Allah.

jom!! sama2 berdoa supaya Allah sampaikan kita ke bulan Ramadhan dan rebut peluang untuk recharge hati kita dengan iman sampai full dan boleh bertahan sampai Ramadhan yang seterusnya. amin =)

0 respons terhadap bicara saya: