Tuesday, April 27, 2010

kerana kesempurnaan itu..


salam...hari ni aku view thread kt iluvislam.aku suka thread tu sbb org yg bg opinion tu memang open minded lebih2 lg bila ckp pasal perempuan.biasalah,kalau sorang laki tu dah pandang perempuan tu xpkai tudung,pkai baju adik,tak cukup kain semua tu dah label dia perempuan x baik.aku tak nafikan yg aku pernah terdetik mcm tu satu masa dulu.tapi alhamdulillah,sekarang persepsi aku dah berubah.kita kena ingat kita yg pkai tudung ni bukannya boleh kekal sampai bila2 except dengan doa dan niat untuk istiqamah.aku pun tak nak la satu masa nanti aku off tudung.na'uzubillah.mintak lindung banyak2.tp tu la.kadang2 benda macam tu yg buat orang terperangkap.berbalik kpd soalan pertama td,x semestinya org yg x tutup aurat berniat nk kekal mcm tu.satu masa aku pernah terfikir,mesti ada ketika,lepas diorg buat sesuatu,benda2 mcm x baik semua tu mesti dlm hati diorg terdetik, "apa kepuasan yang aku dapat bila buat benda ikut nafsu semata?" aku yakin,dlam hati diorg mesti ada perasaan, aku nk jugak pkai tudung mcm diorg.aku nk jugak jejak masjid,solat n mcm lg yg dpt dekatkn diri dgn Allah.tp tulah,mgkn diorg dibesarkan dlm latar belakang famili yg mcm tu,mgkn mk diorg pun tak pkai tudung mcm diorg.or plg senang ckp,masa diorg kecik,mak diorg pon xkesah pasal aurat.kita x boleh salahkan dia jugak.oleh itu,kita yg dh baik sikit,kenala tolong diorg.tak ada istilah belum sampai seru ke,at least pun banyak2 la berdoa.

ckp pasal lelaki pulak (mestilah ni yang aku nk tekankan sbb aku kn perempuan) kita mestilah nk lelaki yg baik,budiman.tp jujur aku cakap,aku memang tak berkenan sgt kalau smpi jubah meleret-leret ke apa.bukan maksud aku nk perlekehkan sunnah ke apa.terus terang cakap,appearance bukan tempat untuk kita nilai seseorang.ada je org yg keja kat tepi2 jalan tp fikiran dia sentiasa niatkan,keja aku ni nak cari rezeki halal.aku nk ckp esp kalau kita teringin sgt kt lelaki yg kaya2 ke apa.kita tak boleh terlalu mengharap yg terbaik sebab kita pun belum tentu dapat jadi yg terbaik.boleh jadi kita temu jodoh dengan sesiapa je.yg penting sentiasa cari dgn keredhaan Allah.doa selalu aku nk jumpa dgn org yg mencintaiMu dan moga dia adalah yg terbaik untukku dan aku terbaik untuknya.itu je.setiap orang ada intention nak berubah cuma kadangkala tertanya,boleh ke?siapa nak tolong?ada ke orang nk terima aku?

kat sini aku quote serangkai kata dari novel versus karya hlovate "bukan mudah untuk berubah,dari tanpa arah ke sejadah.."tu je yg aku igt.tapi yg penting,kalau kita rasa nak yang terbaik,berubahlah terlebih dulu ke arah kebaikan.aku harap bila masuk universiti nanti,aku dapat berubah kepada yg lebih baik.amin.

0 respons terhadap bicara saya: