Thursday, November 4, 2010

jangan biarkan ia berhabuk..


alkisah,suatu hari seorang remaja masuk ke sebuah masjid.tiba-tiba dia terdengar satu suara aneh yang menangis teresak-esak.puas dicari mana puncanya sehinggalah dia mendapati suara itu datang dari sebuah al-Qur'an lusuh yang berhabuk.

"engkaukah yang bersuara?kenapa?"
"dulu, sewaktu tuan aku kecil dan masih kanak-kanak,dia selalu mencintaiku dan membacaku,walaupun kadangkala dia dirotan gara-gara membacaku dengan merangka-rangkak.dulu,aku selalu disayangi.setiap kali habis membacaku,dia akan memelukku dan mengtucupku.aku disimpan di tempat yang tinggi.aku takkan dibiarkan berhabuk.setiap hari,aku dibelek dan dibaca,sehinggalah aku lusuh begini."

"adakah kini dia masih membaca engkau?"
"kini,dia sudah mencintai dan membaca perkara lain.aku yang lusuh dibiarkan terus lusuh dan berhabuk. dia sudah tidak mencintai aku lagi.aku masih disimpan di tempat yang tinggi,tapi tempat tinggi itu menghalang mata hatinya dari menyentuh dan membacaku."

cerita kat atas tu maybe anda semua dah pernah baca sebelum ni.bahkan dalam edisi yang lebih baik,kreatif dan menyentuh hati.tapi apa yang aku nak highlightkan kat sini ialah betapa suatu masa dulu,kita mesti masih ingat lagi.kita selalu kelek sana-sini al-Qur'an.tak kisahlah kalau muqaddam semata sekalipun.yang penting,dulu malam-malam rumah kita mesti hidup dengan bacaan ayat al-Qur'an.walaupun yang membacanya waktu itu adalah kita,budak tak cukup umur dengan bacaan tunggang langgang dan tak ikut tajwid yang betul.

sekarang,kita dah makin besar.masuk sekolah menengah,kita berkenalan pula dengan Ma'thurat.kita baca setiap pagi dan petang.kita faham dengan makna doa dan zikir,kita rasa dekat dengan Rasulullah sebab zikir2 Ma'thurat ialah zikir2 harian Rasulullah s.a.w..hari kita makin terisi dengan bacaan al-Qur'an and ma'thurat secara alternate.tambah lagi bila suatu hari,ada orang jual al-Qur'an dengan tafsir,siap ada zip atau butang supaya al-Qur'an tu kita boleh bawak ke mana-mana.boleh baca tafsirnya sekali.pendek kata,kita akan melekat dengan dua benda ni ke mana sahaja sepanjang waktu sekolah dulu.

bila masuk bulan Ramadhan,rasa meriah sebab semua orang bawak tafsir masing-masing. tambah lagi sekolah ada buat tadarus al-Qur'an. masa tu memang seronok. di samping kita mengaji,kita juga tambah ilmu kita bilamana setiap kali kita tersilap baca,mesti ada kawan yang tegurkan kesalahan kita dan kita akan belajar dari kesilapan.alhamdulillah,rasa gembira tu semakin terasa bila kita ramai-ramai dengan kawan-kawan dapat khatamkan satu al-Qur'an dalam masa sebulan.lepas tu,kita pun bagi nama pada cikgu sebab siapa yang dapat khatam satu al-Qur'an nanti cikgu bagi duit raya.hehe..suka betul kita masa tu..

sekarang,kita dah habis sekolah.kita masuk universiti.kita makin sibuk.kita busy dengan jadual hidup yang padat dengan homework,tutorial,assignment,perjumpaan,kuliah dan sebagainya. bila balik bilik je,dah tak nampak apa kecuali katil tersayang.setiap kali kita habis solat maghrib,kita akan bertungkus-lumus siapkan semua kerja dan ulangkaji apa yang patut.habis kerja,solat isyak dan kita pun terus tidur dengan lenanya sampai ke subuh.lepas tu,bangun pagi,solat,mandi,siap-siap,kejar bas,pergi kampus.teruskan hidup sama macam hari-hari yang sebelumnya.tapi,satu hari kita akan termenung seketika.

kita akan termenung bila kita teringat,ada sesuatu yang aku tinggalkan selama ni.ada sesuatu yang dah buat hidup aku tak complete.bukan tak complete langsung,tapi ada kekurangan.kita rasa macam berjauhan.dan saat itu tangan kita akan mula mendekati al-Qur'an dan membacanya semula.saat tu,kita akan rasa sebak dan kita rasa,bukan Allah sahaja yang cinta dan sayang pada kita,bahkan al-Qur'an pun macam tu.

realitinya,kita dan al-Qur'an tak boleh dipisahkan.kepada yang bergelar huffaz,tahniah kerana terpilih sebagai pemelihara al-Qur'an dan menyimpannya dalam diri anda.kepada yang istiqamah dengan membaca al-Qur'an setiap hari,bersyukur kerana diberi kekuatan serta taufik dan hidayah untuk sentiasa bersama amalan tersebut.kepada yang masih berusaha membaca al-Qur'an walaupun merangkak-rangkak,ingatlah bahawa kesungguhan membaca itu mendapat pahala yang banyak disisi Allah.kepada semua yang bergelar muslimin dan muslimat,ingatlah bahawa al-Qur'an itu suatu hari nanti,boleh menjadi hujah kepada kita atau hujah ke atas kita.jangan biarkan ia menjadi hujah ke atas kita,kelak pada siapa kita nak bergantung pada hari pembalasan nanti?




9 respons terhadap bicara saya:

Fariza aka Batman said... [balas komen ini~]

*Like!!*
post yg sgt menarik.kdg2 bila xbaca al-quran sehari,rasa mcm tertinggal sesuatu.sebab amalan membaca al-quran da sebati dgn jiwa umat Islam.seharusnya tiada umat Islam yang xbaca al-Quran.semoga umat pada akhir zaman ini adalah generasi yang memelihara mushaf sepertin nyawanya.insyaAllah. tertarik dgn sesuatu ayat--kepada yang bergelar huffaz,tahniah kerana terpilih sebagai pemelihara al-Qur'an dan menyimpannya dalam diri anda.--erm ust Batman,tahniah!semoga dpt berkongsi ilmu dgn anda.hee (kalau hyper,renung2kan kpd sape dia nak tahniah.hee)no offense..sekadar nak bagi tersengih je...

nawwar hanifah said... [balas komen ini~]

haha..tyme aku taip 2 terigt si dia saja..haha..tetibe je dpt idea sbb sejak cuti ni,bole kira brp kali jer aku bc al-Qur'an.patut la cuti p0n rse kureng jer..hehe..tq krn rajin komen di blog aku!!

Fariza aka Batman said... [balas komen ini~]

haha ala bese la tu.lain org lain caranya. kalau aku, kat asrama tu xbole nak wat ape. kalau kat umah, insyaAllah. kalau kau terbalik en? bese la tu. hee aku mmg rajin komen. malas jln2 kat luar, jalan2 la kat alam maya ni.hoho hyper.aku mimpi teruk...nak emel kau..nti aku crite..na'udzubillah..aku hanya kehilangan cinta sebelum kahwin yg jelasnya haram. tapi aku belum hilang perkahwinan yg memaksa aku jadi ibu tunggal!aaarrggghh!!*over plak*

nawwar hanifah said... [balas komen ini~]

ape yg menakutkn itu?eei..ibu tunggal plak tu..seram kot...

Fariza aka Batman said... [balas komen ini~]

sbb tu lah kena bg emel kau.ym skali.cpt2.

nawwar hanifah said... [balas komen ini~]

hehe..ko tgk jer kt info fb aku...xpe la..bg kt sni jer...nawwar_hanifah@y.c.my..ym p0n pkai yg ni..

Fariza aka Batman said... [balas komen ini~]

thank you hyper! ^^

Filzati said... [balas komen ini~]

Salam,,
pipaahh !!
akhirnya wujud jua tinta pena kamu.
wahaha rindu gler sama kamu.
Nway, post yg sgt99 bagus. Teruskan menulis, ya :)

nawwar hanifah said... [balas komen ini~]

hohoho...terim Kaih bnyk2 fil.rndu pd kau juge....nnt berkesempatan kte berjumpe,ek?insya Allah,bnyk lapang aku tulis..thanks for the encouragement..:D