Sunday, July 17, 2011

bukan entri jaja peribadi tapi..

salam~

sebenarnya bukan nak jaja kisah peribadi dalam blog yang tak famous ni, tapi sebab dah tak tahu nak hala pada siapa lagi. maksudnya, selepas mengadu pada Pemilik Hati. manusia perlukan kata-katanya didengari, sama seperti tubuh yang perlukan makanan. maaf, kalau entri ini menimbulkan rasa kurang senang. kalau tak mahu teruskan, tekan pangkah pada tab yang memaparkan blog ini.

jadi, hari ini nak pakai kata ganti diri 'aku'. =)

pernah je buat sesi luahan perasaan dekat blog. dulu-dulu la tapi. masuk tamhidi dah jarang. sebab selalu ada yasmeen, ada fariza, ada atikah, ada munirah, ada housemates 4 orang yang sangat memahami (ata'ain, fayras, syuhada dan intan), ada kak adawiyah, ada liyana, ada athirah, ada ramai lagilah. aku tak tahu kenapa aku lebih senang share masalah aku dengan kawan-kawan berbanding famili sendiri. mungkin sebab aku dibesarkan dalam keadaan "kat rumah semua orang sibuk dengan masalah sendiri, jadi aku tak share masalah aku kalau orang tak start dulu". entah. ke aku yang berprasangka buruk? na'udzubillah.

pertama, aku tak suka bila orang anggap aku pandai. semuanya sebab orang tengok pada keputusan peperiksaan semata-mata. lebih-lebih lagi bila keputusan aku alhamdulillah bermula dari UPSR sampai peringkat Tamhidi ni semuanya menceriakan mak ayah aku. tapi pernah tak korang rasa apa yang aku rasa? aku jadi takut pada gagal. aku takut kalau gagal sebab aku tahu ramai yang letak high expectation pada aku. jadi bila sekali aku gagal, aku takut orang tak dapat terima. biasalah, manusia akan suka mengungkit. lepas tu korang tahu tak cabaran jadi orang yang berjaya ni lagi hebat daripada cabaran jadi orang yang sering gagal. orang yang gagal at least ada orang sekeliling yang akan sentiasa bantu dia, beri kata-kata semangat, kalau sedih pun ada orang akan pujuk. tapi aku? aku nak terus-terang kat sini yang aku bukan manusia pandai. aku biasa je. aku tak pernah sangka akan murah rezeki. semuanya ketentuan Allah. pernah tak korang dengar ayat ni? orang yang dah banyak terima nikmat kat dunia ni nanti kat akhirat dia dah tak ada nikmat yang akan diterima lagi. sebenarnya ayat tu untuk orang yang kufur nikmat, na'udzubillah. tapi inilah salah satu ujiannya. aku tak kuat. jadi, nasihat aku kepada korang, sendainya korang rasa korang dah teruji sangat dengan kegagalan dan musibah yang korang terima, percayalah bahawa ujian nikmat yang aku terima jauh lebih mencabar dari yang korang rasa. 

kedua, aku bukan peminat Korea, Jepun, Taiwan dan yang seangkatan dengannya. maka, sudah tentulah aku tak melayan sebarang hiburan dari sana tapi tak jugak bermakna aku stok yang dengar nasyid 24 jam. aku layan gak lagu-lagu Inggeris. tapikan, aku sangat tertekan bila kena balik kampung atau pergi rumah saudara-mara. ok, diorang semua layan Korea dan aku tak kisah pun. tapi aku kisah bila semua orang layan cerita segala bagai aku tak tahu nak buat apa. haruslah aku rasa tersisih. aku tak nak jadi kera sumbang tapi itu pilihan aku untuk tak minat pada semua K-pop Jpop segala bagai. aku tak suka bila ada suara kata aku tak layan semua ni sebab aku kat sekolah dulu pernah jadi Badar. aku tak nampak kot sebarang kaitan kat situ. kawan-kawan aku yang cemerlang pergi sambung study kat Intec, buat medic segala bagai tu minat Korea gak. kesian ya pemikiran tertutup. lagipun aku lagi prefer korang minat orang kafir tu sebab diorang memang masuk neraka unless kalau diorang dah masuk Islam daripada korang minat artis2 Islam tapi yang buat dosa dengan tayang aurat dan tak jaga ikhtilat. balik semula pada cerita balik kampung tadi. so, aku sangat berharap korang fahamilah aku. aku hormat korang. aku diam bukan maksud aku iyakan apa yang korang cakap, tapi aku pendam. tapi tolonglah. aku tak kacau hidup korang, korang tak payahlah kacau hidup aku dengan kaitkan tak minat Korea dengan tudung bidang yang aku pakai. sila luaskan pemikiran anda, okey?

huhu~apa lagi nak cakap,ek? tak ada dah kot. kalau ada pun aku simpan sendiri je. yelah, aku kan anak kedua. selalu rasa tersisih sendiri *tangan di dada mata ke atas*. aku tahu ada yang sayang aku, tapi ketahuilah bahawa sayang itu sia-sia kalau tak dizahirkan.

sob3...nak pinjam bahu boleh? semalam menangis tepi bantal je. bukanlah aku menyesali takdir yang allah tetapkan pada aku, bukan jugak mempersoalkan kenapa itu dan kenapa ini. sebaliknya aku hanya luahkan supaya aku rasa ringan. dan bila ringan barulah dapat dengar nasihat orang,kan? 

terima kasih. doakan yang terbaik untuk aku. =)

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala [dari kebaikan] yang diusahakannya dan ia mendapat siksa [dari kejahatan] yang dikerjakannya." surah Al-Baqarah ayat 286

2 respons terhadap bicara saya:

farizaat said... [balas komen ini~]

insha'Allah doakan.

tak semua orang memahami kita. ramai orang akan percaya dgn senyum tawa kita tapi di sebalik senyum tawa tu akan ada certain orang yang perasan sakit luka kita. teruskan perjuangan! =)

aku pun takut kegagalan. tapi takut lagi kejayaan tu adalah istidraj. jadi, kalau berjaya, cikgu Ezana kata, usaha tu Allah berkati. insha'Allah. =)

'Afifah, aku ade byk gambar kau berbaju Badar. heheheheheheheh *senyum jahat*

dr 'afifah said... [balas komen ini~]

@Fariza

terima kasih banyak2 =)
insya Allah..btul 2, aku takut kejayaan tu jd istidraj..mintak jauh..

haha~jgn nak mengada...dah la tudung badar tu xbest kain dia. haha..