Saturday, July 2, 2011

menyahut seruan BERSIH!!

salam~

apa khabar hari ini? dah bersihkan diri? hehe~mestilah sudah, kalau tak macam mana nak solat Subuh pagi tadi,kan?

mutakhir ini kita digembar-gemburkan dengan isu BERSIH 2.0 yang bakal dianjurkan seminggu lagi. melihat kepada 8 tuntutan yang dikemukakan, saya rasa tak salah kalau kerajaan terima sahaja tuntutan itu. untuk kebaikan bersama jugak,kan? lagipun, inikan negara demokrasi, maka seharusnya suara rakyat diterima oleh pihak atasan. oleh itu, marilah kita berdoa semoga Allah menganugerahkan yang terbaik untuk negara tercinta ini. insya Allah~

namun begitu, saya sangat tertarik dengan saranan seorang blogger Brohamzah atas saranan BERSIH yang diposkan pada blog beliau. cukup menyentuh hati saya sebab beliau menyarankan BERSIH 5.0. mahu tahu apakah itu? jangan segan-segan untuk klik sini. program ini bukan sahaja dilaksanakan pada tarikh tertentu, tetapi dilaksanakan sehingga saat yang ditetapkan untuk kita bernafas di muka bumi ini. 

pada saya saranan beliau patut kita sahut kerana dalam kita sibuk-sibuk mahu tubuhkan sekolah untuk remaja hamil, kita lupa untuk tubuhkan sebuah institusi masyarakat yang mengamalkan Islam secara syumul dan berakhlak mulia. kita lupa bahawa asas Islam yang kukuh sangatlah dijamin dapat mengindarkan masyarakat dari terjebak ke kancah sosial. kita sibuk-sibuk buat kempen cegah zina, kita lupa bahawa kawalan terhadap ikhtilat lelaki perempuan yang ajnabi ialah rawatan paling efisien yang dapat menutup jalan zina.

oleh itu, mari scan balik hati kita. mungkinkah hati kita sudah jadi begini?


jangan risau. kita selaku manusia pastinya iman turun naik. dan tak nafikan kita akan sentiasa mencari ubat untuk hati kita. ingat tak lagu Opick, Ubat Hati? =)


jom!!sahut seruan BERSIH 5.0!! 

awas!!awas!! renovation sedang dijalankan. 


*credit gambar: google image*

3 respons terhadap bicara saya:

Solihin Zubir said... [balas komen ini~]

semua pkat dok kalut nk join n bangkang BERSIH 2.0 tu..
tp x rmai yg berusaha nk laksanakan BERSIH 5.0 ni.. hehe..

jom pakat2 BERSIHkan hati..

nawwar_hanifah said... [balas komen ini~]

@Solihin Zubir

betul~
bila bersih hati para pemimpin dan rakyat,nescaya negara aman yg diidamkan jadi kenyataan.insya Allah~

Filzati said... [balas komen ini~]

nice2 peypa, penulisan yang matang. :-)
ayuh, BERSIHkan luar dan dalam~~