Saturday, July 30, 2011

bila perempuan membebel~

salam~

apa yang korang rasa setiap kali mendengar mak atau kakak atau nenek atau sesiapa sahaja membebel asalkan perempuan? mesti rasa boring,kan? mesti dalam hati asyik tanya je "bilalah dia nak habis membebel ni?" atau kalau ikut ayat kurang sopan, "isy, dia ni banyak bunyilah!".

hmm..malas nk layan~
semua orang tension kalau kena bebel,kan? haha~lebih-lebih lagi majoriti perempuan memang berbakat dalam bab-bab memberi ceramah kesihatan, kebersihan, kekemasan dan sebagainya dengan percuma. hehe~oleh itu, memang tak segan sangatlah kat sini kalau nak mengaku yang saya memang seorang yang berbakat dalam bab membebel ni.

tapi sebenarnyakan, kita tak perasan tau bila kita membebel tu. masa tu kita cuma rasa nak luahkan apa yang kita tak puas hati dan apa yang tak kena di mata kita sehinggalah tanpa disedari kita telah pun masuk gear membebel secara automatiknya. sebenarnya, saya pun tak suka bila orang membebel. sebab tu bila saya sendiri dah "terbebel", dengan automatiknya saya akan cuba bersabar, tapi sakit hati jugaklah sebab kena pendam je perasaan kurang senang kita itu,kan? kalau bagitahu nanti tak adalah orang buat lagi apa yang kita tak suka tu. tapi (ada lagi tapinya tu) selalunya teruskan je bebelan tu sampai habis *mode: ada aku kisah?*

macam ada sekali itu tak perasan pun boleh "terbebel". sebenarnya masa itu tengah mesej dengan encik ketua pasal kelas esoknya tu. sempatlah dia pulak cakap pasal lecturer maths yang merungut dalam lecture siang tadi (alamak, kantoi mesej waktu malam) sekali dengan dia tak dapat nota kimia (sebenarnya tak ingat sangat butiran mesej itu). lepastu, entah macam mana saya boleh balas (lebih kurang macam ni jugak) "siapa suruh masuk lambat? sebab tu lah cikgu bising. macam hari tu pun, sebab masuk lambatlah kau tak dapat nota tu.." lepastu dia pun balas "aduss..tengok sekarang aku pulak dah kena lecture dengan kau." on the spot saya genggam handphone macam nak baling ke depan (sebab geram sangat). siapa tak marah bila orang kata kita membebel? haha~ itulah, kan saya dah kata, orang membebel ni dia tak sedar masa tu dia tengah membebel punya.

ada yang kata perempuan membebel sebab dia nak orang faham yang dia ambil berat. err...dalam kes ketua kelas tadi tu tak berkaitan langsung tau. contohnya, orang tak nak makan. lepastu sakit sebab tak nak makan. haruslah perempuan tu membebel. lagi, kalau lepas mandi tak tutup lampu bilik air. mahunya tak membebel? nanti kalau bil elektrik melambung siapa yang susah? kalau tak baca buku pun mesti mak ataupun kakak membebel suruh baca buku. see? semua itu sebab dia ambil berat,ok?

tapi tak dinafikan jugak, mungkin ada sesetengah membebel sebab 'queen control'. haha~kiranya dia ni memang spesies suka mengarah la kot. tapi, yang ini aku tak tahu sangat. sebab kebanyakan orang bila membebel dia akan sebut "nanti kalau..." tak pun "kan orang dah cakap dulu.." dan percayalah, kalau perempuan yang tengah membebel cakap "dahlah..malas nak cakap lagi dah," mesti dia akan ulang lagi bebelan itu kalau korang ulang jugak perbuatan yang sama.

dengan itu, di sini sukacita saya ingin memohon maaf seandainya bebelan saya merimaskan korang yang pernah dibebel oleh saya. janji, selalu tak perasan kalau terbebel tu. hehe~apa-apa pun, kita semua manusia dan pastinya perlukan teguran supaya boleh membaiki diri kepada yang lebih baik =)

p/s: kepada bakal suami, sila take note. haha~

berani la nak tunjuk sign camni kat mak korang?

*sumber imej: google image

1 respons terhadap bicara saya:

Fariza said... [balas komen ini~]

ni aku pula nak bebel. kalau tak silap lah, tahun depan start puasa 20 julai. kalau ikut takwim bdk medic, cuti 2 julai. gigi lambat sikit eh. jadi nak ckp, yes! lepas ni akan sentiasa puasa kat rumah. hahahah tapi sedih la wktu kita xsame da. kau cuti lambat, naik pun lambat. naik lambat tu yg jeles. ok sekian. hehehe