Thursday, July 21, 2011

dentist to be~insya Allah

salam~

alhamdulillah 'ala kulli ni'mah..setinggi-tinggi kesyukuran ke hadrat Allah..semoga sentiasa dikekalkan dalam nikmat iman Islam, insya Allah.

minggu lepas pelajar peringkat asasi, matrikulasi dan diploma yang sudah tamat pengajian mereka diberitakan dengan khabar gembira: semakan tawaran bagi peringkat sarjana muda. semua seronok, sebab masih ada peluang untuk meneruskan pembelajaran ke peringkat yang lebih tinggi, sekaligus meneroka ilmu yang sangatlah luas supaya dapat dimanfaatkan kepada ummah. 

alhamdulillah, saya ditawarkan oleh USIM untuk meneruskan pelajaran ke Sarjana Muda Pembedahan Pergigian. syukur sangat sebab itulah pilihan pertama saya. pilihan kedua saya letak Perubatan dan Sains Kesihatan manakala yang ketiga Fizik Gunaan dan terakhir Bioteknologi Makanan. mula-mula dah cuak, takut kalau kena masuk medic sebab pointer dapat lepas requirement untuk masuk medic. ditambah lagi dengan doa Fariza (haha) yang berharap dapat sama fakulti jadi takut pulak kalau betul-betul dapat. 

jadi, insya Allah dalam masa lima tahun dari sekarang, saya akan bergelar Dr. haha~sebenarnya ayah saya sangat berharap supaya salah seorang anaknya ada yang menjadi doktor. doktor gigi pun jadilah. tapi ayah selalu pesan, dia bukan nak saya jadi setakat doktor biasa sebaliknya dia nak saya jadi doktor yang merawat fizikal dan rohani pesakit. setiap perbuatan mulakan dengan Bismillahirrahmanirrahim dan bila bagi ubat, cakap kat pesakit yang makan ubat kena berdoa sekali sebab Allah yang menyembuhkan sakit, bukan kuasa ubat semata. amin~harap-harap dapat jadi doktor yang baik.

insya Allah, saya yakin USIM akan menghasilkan doktor Islam yang berkualiti untuk umat Islam kini. tadi saya tengok antara kursus yang bakal dipelajari oleh budak medic, ada subjek pasal sejarah perubatan Islam, fiqh dan etika perubatan dan ada lagi yang macam dalam bahasa Arab je. dan yang paling penting, ada kena hafal Qur'an tapi bukan keseluruhan. sebahagian je. belum dapat tengok subjek untuk dental student lagi sebab web dia tengah under maintenance. nanti-nantilah =)

apa-apa pun, doakan saya tau!! semoga cita-cita saya tercapai. nanti kalau sakit gigi, boleh datang jumpa saya. harga mungkin boleh dirunding. haha~berangan je. belajar dulu! insya Allah. 

oh, ya! nak cerita sesuatu. hari Isnin hari tu berborak dengan mak, saya cakap " mak, nenek tak tahu lagi Ipah dapat sambung ke pergigian," ayah cakap nanti topuplah, telefon nenek kat kampung. saya pun dah membayangkan, nanti nak topup rm10 la, boleh berborak dengan nenek lama-lama. sebenarnya saya nak bagi mak yang cakap lama, sebab saya tahu mak nak telefon cuma kewangan tak mengizinkan. yalah siapa yang tak rindu mak,kan? 

tiba-tiba tak lama lepas itu mak dapat panggilan lepastu dengar kakak bagitahu, "Ipah, nenek telefon," perasaan ketika itu? wahhh!!!seronoknya. rindu sangat dengan nenek. tak sangka nenek telefon. baru tadi merancang tetapi Allah telah gerakkan hati nenek untuk telefon kami. alhamdulillah, syukur sangat. hikmahnya, saya dapat jimat duit. huhu~bukan kedekut,ya. mungkin Allah dah reservekan rm10 tu untuk benda lain, kita tak tahu. 

oklah, terima kasih sebab membaca. lepasni dah masuk degree, tak tahulah dapat update selalu ke tak. tapi saya akan pastikan blog ini akan diupdate dengan lebih berkualiti. insya Allah.

p/s: dah nak masuk degree tapi kisah Tamhidi tak habis lagi. takpelah..

2 respons terhadap bicara saya:

farizaat said... [balas komen ini~]

saya DENTOPHOBIA. saya wat appointment utk ajak lunch sahaje.hehehe nanti nak makan gula2 depan kau banyak33333333 hahahaha

apesal ade 'haha' lepas nama aku? -___-"
oh aku pun apply fizik gunaan. tp 3 je la. biotech tak pun. sc actuari awal2 tolak. seandainya aku tahu......kau pun tahu jgk. hahah

dr 'afifah said... [balas komen ini~]

@Fariza
haha~dentophobia?hak3....cmner nk bg diskaun nih? hahaha~

aku pun xtau knp ade haha tu..hehe~
jgn risau, xde makna yg tersirat =)